Dit kun je voor, tijdens en na je vlucht het best eten en drinken

Deel dit artikel:

Naar je vakantiebestemming vliegen is enerzijds een feest, maar anderzijds vermoeiend. Wat kun je het best voor, tijdens en na een vlucht eten om zo fit mogelijk te blijven? 

Op het vliegveld en in het vliegtuig is het aanbod aan eten lang niet altijd even vers en gezond. Wie dat eet, is eenmaal in het hotel meestal niet degene die nog zegt: “Kom jongens, we gaan het park/de stad/het strand verkennen!”

1. Vóór de vlucht

In je handbagage mag je in principe alles qua eten meenemen, maar als het iets vloeibaars is, dien je het in verpakkingen van maximaal honderd milliliter te stoppen – die samen in een doorzichtige zak van maximaal een liter passen. Stop onderstaande producten dus met een gerust hart in je handbagage, maar niet meer dan je tijdens de reis op kunt: de kans bestaat dat je het bij aankomst weg moet gooien en dat zou natuurlijk zonde zijn.

Gezonde snacks

Denk aan worteltjes, schijfjes komkommer, (gedroogd) fruit, energierepen, ongezouten noten en crackers (waarvoor je na de security eventueel wat jam of pindakaas kunt kopen).

Leeg waterflesje

Zodra je door de security heen bent, kun je dit flesje vullen voordat je het vliegtuig instapt. Dorstig? Wees niet bang om te vragen of een steward(ess) je flesje bij wil vullen, want dít gebeurt er met je lichaam als je te weinig water drinkt.

Theezakjes

Ook in de lucht is theeleuten heerlijk en zelfs effectief. Zo zijn venkel en munt goed voor je spijsvertering, helpt gember tegen eventuele misselijkheid en laat kamille je heerlijk ontspannen.

2. Op het vliegveld

Negeer het lonkende junkfood op het vliegveld. Wil je toch iets eten voordat je het vliegtuig in gaat? Dan kun je het beste dít nemen:

Groente en eiwitten

Een rijke salade, een eiwitrijke wrap: zeker op grote vliegvelden zijn er genoeg eettenten waar je gezonde maaltijden kunt nemen die je ook nog eens lang verzadigd houden. Zelfs de fastfoodketens krijgen steeds meer gezondere opties. Vermijd in elk geval de gefrituurde, vettige snacks die je langzaam verteert. Met maagzuur en een vol gevoel vliegen is allesbehalve fijn.

Geen kauwgom?!

Neem liever geen eten dat veel gasvorming veroorzaakt. Je kunt je door de luchtdruk tijdens de vlucht extra opgeblazen voelen als je broccoli, uien, bonen, doperwten, kool en linzen hebt gegeten. Hetzelfde geldt voor drankjes met koolzuur en kauwgom – dus gebruik dat laatste liever alleen bij het opstijgen en dalen.

Maximaal één glaasje alcohol

Even bij de bar hangen is verleidelijk als je lang moet wachten op je vlucht, maar houd het dan bij één glaasje. Alcohol droogt je uit, zeker hoog in de lucht.

3. Tijdens de vlucht 

Yes, hier komen dan eindelijk de hapjes die je van huis hebt meegenomen van pas. Verder:

Water drinken

Zoals gezegd, is water drinken als je hoog in de lucht hangt, belangrijk om goed gehydrateerd te blijven. Drink tenminste 250 milliliter water per uur.

Vegetarische vliegtuigmaaltijd

Wil je toch voor een vliegtuigmaaltijd gaan? Kies dan de vegetarische optie. Bij sommige vliegtuigmaatschappijen moet je dat vóór je vlucht al aangeven, dus check dat even vooraf. Vegetarische maaltijden zijn meestal voedzamer en lichter verteerbaar dan andere maaltijden in het vliegtuig.

Toetje

Laat je niet verleiden tot het bestellen van een toetje dat barst van de suiker: dan krijg je te kampen met een dip, waardoor je moe en hongerig op je bestemming aankomt. Ga liever voor het fruit dat je hebt meegenomen.

Fijne vakantie!

Ook interessant om te lezen

Bron | Netdoctor, Schiphol
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.