Gezond barbecueën? 6 slanke én lekkere tips

Deel dit artikel:

Barbecueën is gezellig en lekker. Maar als je aan het afvallen bent, kan het lastig zijn. Een stuk vlees hier, een sausje daar, toch maar een glas wijn en een broodje met kruidenboter. Onbewust eet je al snel te veel terwijl je aan het lijnen bent, daarom hebben wij zes tips voor een lekkere, gezonde en slanke barbecue.

Het is trouwens niet zo dat barbecueën slecht voor je is. Wanneer je aan het afvallen bent, mag je best zonder schuldgevoel een keer genieten van een ‘ongezonde’ maaltijd. Wil je het toch binnen de perken houden? Margriet verzamelde zes tips voor een lekkere, calorie-arme barbecue.

1. Kies voor mager vlees

Worstjes en hamburgers smaken goed, maar bevatten relatief veel vet. Kip, kalkoen en biefstuk zijn magere vleessoorten die ook heerlijk zijn van de grill. Je kunt natuurlijk ook een magere hamburger of kipworstje kopen bij de supermarkt.

2. Of neem een keer vis

Heerlijk, garnalenspiesjes of zalm gegrild op de barbecue. Nog lekkerder, maar wel duurder, is een stuk tonijn. Ook een goed idee is een vispakketje grillen. Wikkel een stuk vis in folie met citroen en verse kruiden voor een gezonde maaltijd.

3. Gegrilde groenten

Naast vlees en vis is er nog zo’n lekkere barbecue-optie: gegrilde groenten. Een maïskolf, courgette, tomaten, champignons… Eigenlijk kun je alles op de barbecue leggen. Je kunt de groenten op zichzelf grillen, maar er ook groentespiesjes van maken. Minstens zo lekker én het ziet er leuk uit.

4. Sausjes zijn dikmakers

Een beetje barbecue is voor de meeste mensen niet compleet zonder kipsaté met saus, een broodje hamburger met ketchup of wat stukjes stokbrood met kruidenboter. Helaas zijn die sausjes en boter wel de dikmakers. Een lekkere vervanger is zelfgemaakte tzatziki: zo maak je die. Ook kun je kruiden op je vlees smeren voordat je het grilt om extra smaak toe te voegen.

5. Kijk uit met koolhydraten

Vaak krijg je onbewust heel wat stokbrood binnen, maar het is verstandig om op te letten of je niet te veel koolhydraten binnenkrijgt. Tip: probeer eens groentesnacks als wortel, paprika en komkommer en dip die in je zelfgemaakte tzatziki.

6. Fruitwater, lekker fris

Probeer je wijntje te laten staan en ga voor een glas water. Je krijgt minder dorst, hebt minder hoofdpijn de volgende dag en krijgt minder calorieën binnen. Je kunt eindeloos variëren met fruitwater. Voeg bijvoorbeeld citroen, munt, appel of watermeloen toe. Dat ziet er mooi uit en smaakt heerlijk.

Heb jij nog een goede tip om de barbecue gezonder te maken?

Bron | Nouveau
Beeld | iStock

Ook interessant om te lezen

Bekijk ook

Vriendinnen Ingrid en Liezet gaan op pad in het oosten van Nederland.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.