12 gewoontes waardoor je vermoeid blijft

Deel dit artikel:

Gebrek aan slaap is vaak niet het enige waardoor je je vermoeid voelt. Kleine dingen die je doet (en niet doet) kunnen je zowel mentaal als fysiek uitputten, waardoor de dag soms heel lang duurt.

Daarom alle oorzaken op een rij, plus tips om van die vermoeidheid af te komen.

1. Sporten overslaan

Het overslaan van de sportschool of dat rondje hardlopen om energie te besparen werkt juist tegen je. Regelmatige lichaamsbeweging verhoogt namelijk je conditie en uithoudingsvermogen en zorgt ervoor dat er zuurstof en voedingstoffen naar je weefsels gaan. Dus kom de volgende keer van die bank voor een stevige wandeling. Je zult er geen spijt van hebben.

2. Te weinig water drinken

Ook als je maar 2% van je lichaamsvocht verliest, heeft dat al effect op je energielevel. Als je te weinig water drinkt, wordt je bloedvolume namelijk verminderd, waardoor je bloed dikker wordt. Dit zorgt ervoor dat je hart minder efficiënt pompt en de snelheid waarmee zuurstof en voedingstoffen je spieren en organen bereiken, vertraagt.

3. Een tekort aan ijzer

Een tekort aan ijzer maakt je traag, prikkelbaar, zwak en niet in staat om je goed te concentreren. Het maakt je moe doordat er minder zuurstof naar de spieren en cellen wordt vervoerd. Om het risico op bloedarmoede te verminderen, is het belangrijk om voldoende ijzer binnen te krijgen via mager rundvlees, bonen, tofu, eieren, donkergroene bladgroenten, noten en pindakaas. Combineer deze voedingsmiddelen zo veel mogelijk met vitamine C, dit verbetert de opname van ijzer.

4. Perfectionistisch zijn

“Streven naar perfectie is natuurlijk onmogelijk, omdat je dan veel harder en langer moet werken dan nodig,” zo verklaart Irene S. Levine, professor in de psychiatrie aan de New York University School of Medicine. “Je stelt jezelf doelen die moeilijk of onmogelijk te bereiken zijn, waardoor er op het eind geen gevoel van voldoening is.” Levine raadt daarom aan om een tijdslimiet in te stellen voor alles waar je aan begint en die limiet ook te respecteren. Na verloop van tijd zul je zien dat de extra tijd die je voorheen nam, je werk niet per se verbeterde.

5. Van een mug een olifant maken

‘Ga je ervan uit dat je ontslagen wordt als je baas je onverwachts in zijn kantoor roept? Ben je bang om te fietsen omdat je denkt dat je een ongeval krijgt? Pas op! De angst kan je verlammen en je mentaal uitputten. Als je weer zo’n gedachte krijgt, haal dan diep adem en stel jezelf de vraag hoe waarschijnlijk het is dat het echt gebeurt. Ook het delen van je zorgen met een vriendin kan je helpen om er beter mee om te gaan.

6. Het ontbijt overslaan

Als je slaapt, verbrandt je lichaam het eten dat je die avond hebt gegeten. Het is dus belangrijk om ’s ochtends nieuwe energie tot je te nemen, zodat dit proces op gang blijft. Bovendien zorgt het ontbijt ervoor dat je stofwisseling wordt geactiveerd.

7. Op fastfood leven

Voedingsmiddelen die veel suikers en eenvoudige koolhydraten bevatten, staan hoog op de glycemische index, een indicator hoe snel koolhydraten in de darmen worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Constante bloedsuikerspiegelpieken gevolgd door scherpe dalingen veroorzaken vermoeidheid in de loop van de dag. Houd daarom je bloedsuikerspiegel stabiel met de juiste voeding. Goede keuzes zijn kip, bruine rijst, zalm en zoete aardappel.

8. Moeite hebben met ‘nee’ zeggen

Als je altijd bezig bent andere mensen een plezier te doen, kan dit ten koste gaan van je eigen energie en geluk. Sterker: het kan je zelfs boos maken. Dus als iemand je vraagt om iets te doen, bedenk dan dat je niet altijd ja hoeft te zeggen. “Train jezelf om hardop ‘nee’ te zeggen,” adviseert Susan Albers, psycholoog bij de Cleveland Clinic en auteur van het boek Eat.Q: Unlock the weight-loss power of emotional intelligence. “Oefen het als je alleen in de auto zit,” zegt ze. “Als je het jezelf hoort zeggen, is het makkelijker om het de volgende keer toe te passen.”

9. Een rommelig bureau

Een rommelig bureau put je mentaal uit doordat het je beperkt om je te focussen en informatie te verwerken. Zorg er daarom voor dat je aan het einde van de dag je bureau opruimt. Dan maak je de volgende dag een positieve start. Echt, het maakt je hoofd leeg!

10. Doorwerken tijdens je weekend of vakantie

Het checken van je e-mail wanneer je moet ontspannen, verhoogt het risico op een burn-out. Het is belangrijk om jezelf toe te staan om echt rust te nemen, waardoor je lichaam en geest jong blijven en je juist sterker en productiever terugkeert naar je werk.

11. Te veel alcohol drinken voor het slapen

Een slaapmutsje klinkt als een goede manier om te ontspannen voordat je gaat slapen, maar het kan gemakkelijk averechts werken. Alcohol tast het centrale zenuwstelsel aan en produceert een kalmerend effect, maar uiteindelijk saboteert het je slaap. “Door te veel alcohol heb je meer kans om midden in de nacht wakker te worden,” aldus dokter Allen Towfigh, neuroloog in New York.

12. Je mail checken voordat je gaat slapen

Het blauwe licht van een tablet of smartphone onderdrukt de aanmaak van melatonine, een hormoon dat helpt bij het reguleren van de slaap- en waakcyclus, aldus bovengenoemde Towfigh. Gevoeligheid voor digitale apparaten verschilt van persoon tot persoon, maar in het algemeen is het goed om alle technologie één tot twee uur voor het slapen gaan te vermijden. Voorkom ook dat de apparaten te dicht bij je liggen. Verban die smartphone uit de slaapkamer!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.