Gewichtstoename tijdens de overgang? 4 tips om je gewicht op peil te houden

Deel dit artikel:

Opvliegers, stemmingswisselingen en vermoeidheid: het zijn van die overgangsverschijnselen. En alsof dat nog niet genoeg is, kun je ook nog eens te maken krijgen met gewichtstoename. Plotseling vliegen de kilo’s er aan, terwijl je niet eens meer bent gaan eten. Hoe kan dit toch? En hoe zorg je ervoor dat je gewicht op peil blijft?

Margriet samen met A.Vogel

Meer dan de helft van de vrouwen in de overgang krijgt te maken met gewichtstoename. Ook kan je lichaamsvet zich ineens anders gaan verdelen. Het vet dat op de heupen en dijen zat verplaatst zich nu ineens naar je buik, waardoor je een zogeheten ‘appel-figuur’ krijgt.

Waarom kom je aan als je in de overgang bent?

Dat je tijdens de overgang makkelijker aankomt, heeft alles te maken met hormoonschommelingen waardoor je stofwisseling kan veranderen.

Stofwisseling

Als je ouder wordt, kan je stofwisseling veranderen. Hierdoor kan je spiermassa afnemen. Minder spieren betekent minder behoefte aan energie, maar toch blijven we vaak hetzelfde eten, puur omdat we dit zo gewend zijn. Als je echter meer calorieën eet dan wat je lichaam nodig heeft, kun je aankomen.

Hormonen

Wanneer je in de overgang komt, daalt de oestrogeenaanmaak in je eierstokken. Hierdoor worden er meer vetcellen in je lichaam aangemaakt. Vetcellen bevatten namelijk oestrogeen en ons lichaam is eigenlijk zo gebouwd dat het oestrogeen gaat ‘hamsteren’ als de natuurlijke voorraad minder wordt. De daling van oestrogeen in je eierstokken wordt dus gecompenseerd met de aanmaak van extra vetcellen, waardoor je kunt aankomen.

Daarnaast maakt je lichaam ook nog eens minder testosteron aan tijdens de overgang. Wanneer je testosterongehalte daalt, neemt de spiermassa af en de vetmassa toe. Dit lichaamsvet verschuift zich van je dijen en heupen naar je buik, taille en borsten, waardoor je uiteindelijk qua omvang aan kan komen.

4 tips om je gewicht op peil te houden

1. Voldoende bewegen

De beste manier om je gewicht onder controle te houden, is door voldoende te bewegen. Dit zorgt er namelijk voor dat je spiermassa in de overgang op peil blijft. Probeer minstens een half uurtje per dag matig intensief te bewegen, maak bijvoorbeeld een wandeling of ga fietsen, zwemmen of dansen. Gaat dit goed? Verhoog het dan naar een uurtje.

2. Minder suiker eten

Suiker zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel hartstikke snel stijgt. Maar zo snel als hij stijgt, daalt hij ook weer. Het gevolg is dat je meer suiker nodig hebt om het peil weer in balans te houden. Probeer dus zo min mogelijk suiker te eten om op gewicht te blijven. Verstop de snoeppot, drink koffie zonder suiker en verban frisdranken.

3. Minder snelle koolhydraten eten

Hoewel snelle koolhydraten zoals koekjes, aardappelen, wit brood en pasta hartstikke lekker zijn, is je lijn er wat minder blij mee. Laat deze koolhydraten daarom zoveel mogelijk staan en ga in plaats daarvan voor koolhydraten uit groente, fruit, noten, quinoa en bijvoorbeeld speltbrood. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabieler blijft, waardoor je minder snel trek hebt.

4. Gebruik A.Vogel Famosan Contour

Met A.Vogel Famosan Countour sla je twee vliegen in één klap: dit product helpt namelijk bij gewichtsbeheersing (1*) en opvliegers (2*). Het verhoogt de vetverbranding (1*) en draagt bij aan een normale stofwisseling van vetten, koolhydraten en eiwitten (3). Ook helpt het handhaven van de normale balans in de water- en mineralenhuishouding (4). Tevens ondersteunt het een goede vochthuishouding en vochtbalans (1*).
KOAG/KAG-nummer: 11-0819-3448

(1:Yerba mate, 2: Salvia officinalis, 3: zink, 4: magnesium, *Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating)

A.Vogel Famosan Festival

Wil jij graag meer weten over de overgang? En lijkt het je fijn om de ervaringen van andere vrouwen te horen? Dan is het A.Vogel Famosan Festival in de b(l)oeiende A.Vogel tuinen in ’t Harde echt iets voor jou en je vriendin(nen)! Breng een bezoekje aan het Pop-Up Overgangscafé met Isa Hoes en Medina Schuurman en gezondheidsdeskundige Hetty Crèvecoeur, volg één van de vele workshops zoals veldboeket plukken of kleuradvies, geniet van een heerlijke overgangsproof lunch of raadpleeg één van de overgangsconsulenten voor persoonlijk advies. Echt een gezond, gezellig én informatief dagje uit!

  • Datum: vrijdag 13 september 2019
  • Tijd: 10.00 – 16.00 uur
  • Voor wie: 350 vrouwen in de overgang
  • Kosten: € 10,- per persoon