Dít kun je doen om je geheugen zo sterk mogelijk te houden

Deel dit artikel:

Vergeetachtigheid is voor veel ouderen een bekend probleem. Naarmate je ouder wordt, zullen je hersenen, en dus je geheugen, steeds minder goed functioneren. Gelukkig zijn er veel dingen die je kunt doen om dit proces te vertragen of zelfs tegen te gaan.

Het begint bij je hersenen gaan zien als ieder ander orgaan dat wordt beïnvloed door je gedrag en levensstijl.

Groeiend probleem

Dementie is wereldwijd een groeiend probleem. Sinds 2000 zijn het aantal doden als gevolg van alzheimer gestegen met 123 procent. Wereldwijd hebben zo’n twintig miljoen mensen alzheimer, waarvan 270.000 in Nederland. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de ziekte, en of het te genezen is. Vooralsnog zijn de gevolgen van alzheimer onomkeerbaar – en daarom kunnen we maar beter zo goed mogelijk voor onze hersenen zorgen, voor het te laat is. Deze tips kunnen helpen je geheugen preventief te trainen.

Let op wat je eet

In theorie heel simpel, in de praktijk voor veel mensen lastig. Toch is dit de belangrijkste manier om je hersenen – en dus je geheugen – in topconditie te houden. Je hersenen reageren namelijk, net als ieder ander orgaan, op wat je lichaam binnenkomt. Het ideale dieet bestaat voor 75 procent uit kleurrijke groenten en fruit. Hierbij kun je denken aan blauwe bessen, boerenkool, spinazie, radijsjes, tomaten, enzovoorts. Deze bevatten veel antioxidanten en vitamines.

Daarnaast hebben je hersenen veel vet nodig. Ze bestaan zelf namelijk voor meer dan zestig procent uit vet. Een vetarm dieet kan daarom leiden tot vermoeidheid, stemmingswisselingen en verdwaasdheid. Let er wel op dat je gezonde vetten eet: deze vind je bijvoorbeeld in vis, noten, olijfolie en avocado. Als laatste is proteïne ook heel belangrijk: zodra je spieren slapper worden, zullen je hersenen dit ook gaan voelen. Het ‘verouderingsproces’ wordt dan in gang gezet.

Beweeg genoeg

Dit betekent gelukkig niet dat je meteen naar de sportschool moet. Beweging kan van alles zijn, zolang je hele lichaam maar bezig is. Dit kan dus een wandeling zijn, tuinieren, dansen of iets anders. Beweging is essentieel voor de gezondheid van je hersenen, omdat het de bloedcirculatie stimuleert. Hoe beter je bloedcirculatie, hoe beter er bloed naar de cellen in je hersenen gebracht wordt, waardoor ze beter functioneren.

Maar rust is ook belangrijk

Studies hebben aangetoond dat stress een belangrijke risicofactor voor alzheimer is. Stresshormonen kunnen de hippocampus beschadigen – het geheugencentrum van de hersenen – met als gevolg geheugenverlies en dementie. Daarom is rust ontzettend belangrijk. Neem tijd voor jezelf gedurende de dag, lees een boek, mediteer: alles om je hersenen rust te geven.

Daarnaast moet je genoeg slapen. Wanneer we slapen, verwerken we onze emoties, waardoor onze stress beperkt blijft. Slaapgebrek zorgt ook voor verminderde communicatie tussen de cellen in de hippocampus. Goed slapen is dus essentieel voor een goed functionerend geheugen.

Bron | Mindbodygreen.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.