Zeven fouten die je misschien maakt na het sporten

Deel dit artikel:

Sporten doen we niet voor niets. We hopen erdoor af te vallen, te ontspannen en/of een betere conditie op te bouwen. Maar wat doe jij ná het trainen?

Experts onthullen de zeven grootste fouten die je kunt maken na het sporten.

1. Te kort slapen

Bij het sporten maak je je spieren als het ware kapot. Vandaar ook de spierpijn. Dat is niet erg: daardoor wordt de spier juist sterker. Maar je hebt wel voldoende rust nodig om spieren te laten herstellen. Dat gebeurt tijdens je slaap. Je hele lichaam wordt dan als het ware gereset, zowel mentaal als fysiek. Duik je na het sporten pas om één uur ’s nachts je bed in, om vervolgens om zes uur de wekker te horen gaan? Dan is het maar de vraag of je lichaam genoeg rust heeft gehad.

2. Teveel geld uitgeven aan eiwitshakes

Het Voedingscentrum legt op zijn site uit dat eiwitshakes vooral bedoeld zijn voor intensieve sporters, die veel aan krachttraining doen. Recreatieve sporters hebben het eigenlijk niet nodig. Met een gezond voedingspatroon krijg je namelijk al genoeg eiwitten binnen. “Bovendien is het beter om voor eiwitten te gaan die uit echt eten komen, dan voor zo’n dure shake,” vertelt personal trainer Stan Dutton aan PureWow.

3. Koffie drinken

Zeker als je ’s ochtends de sportschool induikt, lijkt koffie misschien een welverdiende beloning na een uurtje zweten. Geen goed idee, legt personal trainer David Middleton uit. “Hydrateer je lichaam eerst met water voordat je cafeïne neemt.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

4. Vergeten te rekken en strekken

Een cooling-down na het sporten is net zo belangrijk als een warming-up voor het sporten. Door ook te rekken en strekken na het trainen vermindert je spierpijn, ontspant je zenuwstelsel, blijft je lichaam soepel en zal je volgende training beter gaan.

5. Niets eten na het sporten

Veel mensen sporten om af te vallen. Maar door niet goed en genoeg te eten na het trainen, dwarsboom je je gewichtsverlies juist. Je energielevel en spijsvertering worden er namelijk zwakker door, waardoor je minder calorieën verbrandt.

6. Koolhydraten vergeten

Vooral eiwitten worden bejubeld als het op sporten aankomt, maar volgens diëtist Rachel Fine zijn koolhydraten minstens zo belangrijk. “Koolhydraten zijn essentieel voor het aanvullen van het glycogeen in je spieren. Alleen daardoor zal je lichaam zichzelf herstellen en de spier weer opbouwen.” Ze adviseert om koolhydraten en eiwitten met elkaar te combineren door bijvoorbeeld lijnzaad, noten en fruit toe te voegen aan een eiwitsmoothie of schaal yoghurt.

7. Je hebt geen ritme in het sporten

Ben je vorige week drie keer naar de sportschool geweest, maar ben je deze week niet veel verder gekomen dan een ambitieus sprintje naar de koelkast? Dan ben je inconsequent en dat komt je lichaam niet ten goede, weet personal trainer en voedingsdeskundige Ashley Walter. “Minder lang, maar wel vaker sporten is beter dan af en toe eens lang te trainen.” Investeer dus in die twee keer een uurtje sporten per week, in plaats van die twee uur lang zwoegen wanneer het je eens uitkomt. Je lichaam zal je dankbaar zijn!

Bron | PureWow, Voedingscentrum
Beeld | iStock