3 fabels over je stofwisseling die je zo snel mogelijk moet vergeten

Deel dit artikel:

Sommige mensen kunnen eten wat ze willen zonder ook maar een grammetje aan te komen, terwijl anderen vier keer per week staan te ploeteren in de sportschool en nauwelijks overtollige kilo’s kwijtraken. Zucht, zo oneerlijk. We geven onze stofwisseling vaak de schuld, maar wat klopt nu wel of niet als het aankomt op je metabolisme?

Op het gebied van gezondheid bestaan helaas veel fabels, zo ook over de werking van je stofwisseling. Ooit te horen gekregen dat meer sporten automatisch zorgt voor het verbranden van meer calorieën? Dat is dus niet zo. Margriet legt uit waarom én ontkracht nog twee hardnekkige mythes.

Fabel 1: meer sporten betekent meer calorieën verbranden

Het klinkt misschien logisch en de apparaten in de sportschool geven het ook aan, maar in werkelijkheid is het niet altijd waar. Push je je lichaam namelijk te veel, dan kan het in de ontstekingsfase terechtkomen. Als dit gebeurt, raakt je lijf gestrest en worden je hormonen in de war geschopt. Zoals je kunt verwachten, heeft dat een slechte invloed op je stofwisseling. Die heeft rust nodig om optimaal te kunnen functioneren. Het heeft dus geen zin om iedere dag een heftige work-out te doen.

Fabel 2: je valt af dankzij een vetarm dieet

Probeer je je stofwisseling te versnellen of af te vallen door een vetarm dieet te volgen? Jammer, maar helaas, dat werkt alleen maar averechts. In de meeste gevallen wordt het gebrek aan vet namelijk gecompenseerd met meer suikers, waardoor je niet afvalt maar juist het tegengestelde gebeurt. Kies voor gezonde vetten die je bijvoorbeeld vindt in avocado’s en zalm. Deze zorgen ervoor dat je metabolisme een oppepper krijgt.

Fabel 3: minder eten geeft een boost aan je stofwisseling

Het is natuurlijk niet zo dat je de hele dag van alles in je mond kunt stoppen, maar je moet wel regelmatig wat eten om je metabolisme op gang te houden. Wanneer je te weinig eet, kan je lichaam namelijk in de war raken waardoor je stofwisseling vertraagt. Het gevolg is dat je minder calorieën verbrandt. Om dezelfde reden is het ook zo ontzettend belangrijk dat je je ontbijt niet overslaat. Want dat zorgt ervoor dat je stofwisseling uit zijn ‘slaapstand’ komt.

Bron | hln.be
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.