6x dit kun je het best eten om je vagina gezond te houden

Deel dit artikel:

Je hebt vast wel eens gehoord dat de geur en smaak van je vagina wordt beïnvloed door wat je eet. Dit geldt trouwens ook voor mannen. Het is dan ook niet gek dat je dieet ook op andere manieren invloed heeft op je vagina, zoals bijvoorbeeld de gezondheid.

Over het algemeen geldt: fruit en groenten zorgen voor een positieve geur en smaak van je vagina, alcohol, suiker en vettigheid daarentegen niet. Maar wat kun je het best eten om de gezondheid van je vagina te verbeteren?

1. Veenbessen

Als je wel eens een blaasontsteking hebt gehad, dan weet je hoe pijnlijk en irritant deze kan zijn. En als je er al wel eens hebt gehad, dan krijg je steeds makkelijker een nieuwe ontsteking. Om de kans hierop te verkleinen kun je veenbessen eten, of (pure) veenbessensap drinken. Deze bes voorkomt namelijk dat bacteriën in de blaas en urineweg vast komen te zitten. Veel mensen denken ook dat veenbessen helpen om blaasontstekingen te genezen, maar dit is helaas niet waar. Daar is toch echt een bezoekje aan de huisarts voor nodig.

2. Yoghurt en kimchi

Gefermenteerd voedsel zoals yoghurt, kimchi en tempeh zitten vol gezonde bacteriën die je vagina helpen om haar natuurlijke pH-waarde (zuurgraad) te behouden. Je vagina bevat namelijk goede en slechte bacteriën, en die horen in balans te zijn. Wanneer deze balans verstoord wordt en er te veel slechte bacteriën ontstaan, dan kun je last krijgen van bacteriële vaginose. Dit leidt tot vervelende klachten als stank, overmatige afscheiding en jeuk. Gefermenteerd voedsel kan dan helpen de zuurgraad in je vagina te herstellen.

3. Pure chocolade

Houd je van zoetigheid? Dan hebben we goed nieuws: pure chocolade is namelijk niet alleen lekker, maar ook goed voor je. Het zit vol magnesium, wat help bij het ontspannen van de spieren. Ideaal wanneer je last hebt van menstruatiekrampen. Bovendien gaat het ook stemmingswisselingen tegen, want door pure chocolade maken je hersenen meer van het geluksstofje serotonine aan. Win-win!

4. Bladgroenten

Zelfs als je geen groot fan bent van bladgroenten, dan kan dit argument je misschien wel overtuigen. Groenten als spinazie, boerenkool en sla zijn natuurlijk goed voor je algehele gezondheid, maar kunnen je ook betere orgasmes geven. Dit komt doordat ze vol zitten met nitraten. Die helpen de bloedvaten verwijden, waardoor je een betere bloedsomloop krijgt. Ook naar de vagina – en dat helpt weer bij het functioneren. Hallo, beter seksleven!

5. Avocado’s

We hebben de voordelen van avocado’s inmiddels al talloze keren genoemd: ze zitten vol gezonde vetten, vitamine B6 en kalium. Maar wist je ook dat deze ingrediënten je libido én vaginale flora boosten? Avocado helpt je vagina namelijk om op een natuurlijke manier voor zichzelf te zorgen. Een kwart avocado per dag is al genoeg om verschil te merken. Doe het op je brood of voeg het toe aan je smoothie.

6. Amandelen

Vaginale droogheid is een veelvoorkomend symptoom van de overgang, maar gelukkig is er iets aan te doen. Vitamine E helpt deze droogheid namelijk tegen te gaan. Er bestaan veel oliën en crèmes die vitamine E bevatten, maar deze veroorzaken vaak irritatie wanneer ze direct op de vagina aangebracht worden. Je kunt daarom beter voedsel eten waar veel vitamine E in zit, zoals amandelen.

Bron | Womandandhome.com
Beeld | iStock


Nog meer lezen over gezond leven? Dat kan in de Margriet Gezond Leven-special, vol inspirerende interviews, uitgebreide reportages en praktische tips. Bestellen kan hier.