Dít kun je eten om stress en angst tegen te gaan

Deel dit artikel:

Steeds meer mensen hebben last van oververmoeidheid en stress, met als gevolg een angststoornis of burn-out. Om dit te voorkomen is het niet alleen belangrijk om rust te nemen, ook je dieet zou veel verschil kunnen maken.

Angststoornissen komen veel voor: zo’n 12,5 procent van de mannen in Nederland krijgt er wel eens mee te maken, bij vrouwen is dit zelfs bijna 30 procent, blijkt uit onderzoek van het Ministerie van Volksgezondheid.

Je bent wat je eet

Er zit meer waarheid in het gezegde ‘je bent wat je eet’ dan je misschien zou denken. Er is namelijk een grote connectie tussen je darmen en je mentale gezondheid, volgens onderzoek van de Chinese Universiteit van wetenschappen in Peking. Onze hersenen worden dus enorm beïnvloed door wat we naar binnen stoppen. Daarom kan het helpen om je problemen niet alleen aan te pakken door middel van therapie, maar ook door je dieet aan te passen. Het mag dan geen magische oplossing zijn, maar het kan zeker verschil maken om de volgende dingen iets vaker op tafel te zetten.

Kersen en kiwi’s

Kersen bevatten veel antioxidanten, die kunnen zorgen voor een kalm gevoel. Van kiwi’s wordt gezegd dat ze de productie van serotonine stimuleren, ook wel het gelukshormoon genoemd. Fruit en groentes helpen sowieso tegen angst, depressie en stress, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Queensland. Mensen die veel groente en fruit eten zeggen over het algemeen gelukkiger te zijn dan mensen die dat niet doen.

Zeevruchten

In vis zit omega-3, gezonde vetten die ontzettend goed voor je zijn, waaronder ook voor je mentale gezondheid. Je hersenen bestaan voor zestig procent uit vet en hebben dan ook veel gezonde vetten nodig om optimaal te kunnen functioneren. Vis kan hierbij helpen: vooral zalm, makreel en sardientjes bevatten veel omega-3. Ben je vegetarisch? Dan kun je ook noten proberen.

Avocado

Voor avocado’s geldt hetzelfde verhaal wat betreft gezonde vetten, maar deze vrucht bevat ook nog eens veel vitamine B6 en magnesium. Deze combinatie stimuleert ook de aanmaak van het gelukshormoon serotonine in je hersenen.

Gefermenteerde voedselwaren

Fermenteren is een proces waarbij goede bacteriën, schimmels en gisten gebruikt worden om een voedingsmiddel te maken. Hiermee wordt lactose bijvoorbeeld omgezet in melkzuur, waardoor er yoghurt ontstaat. De gezonde bacteriën in deze voedselwaren kunnen je lichaam helpen zich te verweren tegen ziekteverwekkers, en helpen je darmen gezond te houden. En aangezien die weer in verbinding staan met je hersenen, word je er mentaal ook weer beter van. Gefermenteerde voedselwaren zijn onder anderen brood, yoghurt, kaas, soja, azijn, en droge worst.

Melk

Een glas melk bevat ontzettend veel calcium en magnesium. Er is veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen magnesium en depressie en angstoornissen. De resultaten zijn overduidelijk: magnesium doet wonderen voor je mentale gezondheid. Melk is goed voor elk, dus. Tenzij je lactose-intolerant bent, maar gelukkig zit er in groene bladgroenten, noten, pompoenpitten en bananen ook veel magnesium.

Bron | Goodhousekeeping.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.