Déze fruitsoorten verminderen de kans op hart- en vaatziektes

Deel dit artikel:

Eet een bakje blauwe bessen per dag en je hebt vijftien procent minder kans op hart- en vaatziektes, dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Norwich Medical School. Ook bramen en aardbeien zouden helpen.

Dat klinkt als de basis voor een hele lekkere smoothie.

Overgewicht

Voor het onderzoek bekeken de wetenschappers gegevens van 138 deelnemers, die gedurende een periode van zes maanden meededen aan een onderzoek. Deze deelnemers waren allen tussen de 50 en 75 jaar oud en kampten met overgewicht. In het onderzoek werd gekeken naar de effecten van blauwe bessen op de gezondheid van de deelnemers.

Verlaagde gezondheidsrisico’s

De ene helft van de groep at 150 gram blauwe bessen per dag, terwijl de andere helft maar 75 gram at. Uit de resultaten bleek dat het eten van blauwe bessen ontzettend goed voor je is. De groep die 150 gram per dag at, had niet alleen 12 tot 15 procent minder kans op hart- en vaatziektes, maar ook het risico op diabetes type 2 werd verlaagd. De bessen doen namelijk wonderen voor je bloedvaten.

Gezonde voedingsstoffen

Dit komt doordat blauwe bessen vol antioxidanten en gezonde voedingsstoffen zitten. Daarnaast staan ze erom bekend dat ze de bloeddruk verlagen. Voeg dus dagelijks een handje bessen toe aan je yoghurt of smoothie, of eet ze gewoon lekker zo.

Bron | Countryliving.com
Beeld | iStock

Lees meer over lekker en gezond leven in deze bruisende Margriet-special. Hij staat vol weetjes, tips, uitgebreide interviews en onderzoeken. Kortom, alles om op elke leeftijd energie op te doen en uit je leven te halen wat erin zit.

Bestel hier