Dít kun je eten om je huid tegen de zon te beschermen

Deel dit artikel:

Het is verstandig om altijd zonnebrand, een zonnebril en andere beschermde producten te gebruiken, wanneer je de zon ingaat. Maar wist je dat je je huid ook met behulp van voeding kunt beschermen? Déze voedingsmiddelen helpen je huid zo sterk en gezond mogelijk te houden.

Het toverwoord is: antioxidanten. Antioxidanten versterken onze cellen waardoor ze zich beter kunnen wapenen tegen schadelijke UV-stralen. Daarnaast herstellen de cellen sneller wanneer het wél misgaat en je huid verbrandt. Eet daarom veel voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten.

Wortels

Wortels zitten vol vitamine A, wat goed is voor je huid. Daarnaast bevat vitamine A het stofje caroteen. Caroteen is een antioxidant die de huid beschermt en UV-stralen absorbeert. Dit zorgt ervoor dat huidcellen worden beschermt tegen beschadiging.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Broccoli

Het voordeel van broccoli is, dat je er veel vitamine C uithaalt. Vitamine C helpt schadelijke moleculen in je lichaam te bestrijden. Hierdoor blijven je cellen sterk en gezond. Daarnaast helpt vitamine C ook in de productie van collageen, welke zorgt voor de elasticiteit van je huid. Ook in paprika, aardbeien, blauwe bessen en mandarijnen zit veel vitamine C.

Lees ook:
Deze dingen kun je het beste eten om gehydrateerd te blijven

Olijfolie

Olijfolie is belangrijk, omdat het vol vitamine E zit. Ook vitamine E helpt schadelijke moleculen te bestrijden, die vrijkomen wanneer de huid zonbeschadiging oploopt. Vitamine E is nog meer te vinden in maïs, amandelen en walnoten.

Watermeloen

Watermeloen is goed voor je huid omdat het – zoals de naam al doet vermoeden – vol water zit. Hierdoor blijven jij en je huid goed gehydrateerd. Bovendien zit er in watermeloen lycopeen, welke in meer rode fruitsoorten voorkomt. Dit stofje helpt verbranding door de zon te voorkomen.

Boerenkool

Dit is niet voor niets één van de meest geliefde voedingsmiddelen van dit moment. Boerenkool zit vol vitamine A, vitamine C, en luteïne. Dat laatste is voornamelijk een belangrijk stofje wat verbranding helpt tegen te gaan. Luteïne is ook te vinden in bijvoorbeeld spinazie en koriander.

Andere goede voedingsmiddelen voor je huid, zijn: zalm, avocado, en tomaten. Zorg ervoor dat deze regelmatig op het menu staan en je huid zal zich een stuk beter tegen schadelijke UV-stralen kunnen weren. Vergeet daarnaast niet om ook te blijven smeren.

Bron | Realsimple.com
Beeld | iStock

Lees meer over lekker en gezond leven in deze bruisende Margriet-special. Vol weetjes, tips, uitgebreide interviews en onderzoeken. Bestel hier.