Eropuit: waarom we veel vaker herfstwandelingen zouden moeten maken

Deel dit artikel:

De warme kleuren van de bladeren, de frisse maar aangename temperaturen en de typerende herfstgeur: er zijn genoeg redenen op te noemen waarom herfstwandelingen fantastisch zijn.

Heb je wat uurtjes vrij? Twijfel niet en ga eropuit. Niet alleen omdat de natuur op z’n mooist is in de herfst, maar ook omdat je conditie en algehele gezondheid er baat bij hebben. Dit adviseert sportdiëtiste Stephanie aan Het Laatste Nieuws, vooral voor mensen met een zittend beroep.

Beloon jezelf

Als je geen fan bent van de sportschool en niet aan teamsport doet, is wandelen een goede manier om je conditie op peil te houden. Terwijl het misschien minder intensief voelt dan een uur fanatiek fitnessen, is het minstens zo goed voor je lijf. “Wandelen is een van de beste vormen van beweging, met Nordic Walking op nummer één,” aldus de sportdiëtiste tegenover de Belgische nieuwssite. Bij Nordic Walking gebruik je twee wandelstokken die ervoor zorgen dat er meer spiergroepen worden geactiveerd. Wandel je zonder de stokken en loop je met een tempo van zes kilometer per uur, dan verbrand je ongeveer vijf calorieën per kilogram lichaamsgewicht.

En achteraf mag je jezelf best belonen met een drankje of een snack. “De positieve effecten van een urenlange wandeling verdwijnen echt niet omdat je een biertje drinkt of een ijsje eet,” stelt Stephanie. “Het hoort erbij om zo’n tocht af te sluiten met een beloning.”

Gigagezond

Het feit dat je calorieën verbrandt met een herfstwandeling, is natuurlijk een fijne bijkomstigheid. Maar wandelen heeft nog veel meer voordelen voor je gezondheid. “Het is goed voor je bloedvaten, gewrichten, botten en hart. En het is de ideale bewegingsvorm om blessures te vermijden.”

Daarnaast blijkt uit een meta-analyse waarin meerdere onderzoeken zijn gecombineerd, dat regelmatig wandelen in groepen ervoor zorgt dat de gezondheid in het algemeen verbetert. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Een andere studie toont namelijk aan dat wandelen zou zorgen voor een verminderd risico op dementie en Alzheimer op latere leeftijd.

Bron | A Healthy LifeHet Laatste Nieuws
Beeld | iStock

Lees ook

Bekijk ook

Deze haartruc geeft een twist aan de klassieke paardenstaart:

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.