En… weg is dat buikje! 7 snelle tips voor een platte buik

Deel dit artikel:

Voel je je buik als je op een hekje gaat zitten? Of als je je veters strikt? Deze tips helpen (en je hoeft er niet eens voor naar de sportschool).

Let op je voeding

Laat bewerkt voedsel staan. Dus ook kant-en-klaarmaaltijden en gemakkelijke pakjes en zakjes met sauzen. Ze bevatten veel suiker en een hoop slechte vetten. Eet vers fruit (mét schil, want vezels helpen het buikvet sneller te verbranden), verse groenten, vis, volkorenproducten en noten. En neem liever zes keer per dag een kleine maaltijd dan drie borden vol op de geijkte eetmomenten.

Drink, drink, drink

Drink vooral water; frisdranken, óók de lightvarianten, gaan rond de taille en op de buik zitten. Drink lekker veel, want als je lichaam te weinig vocht binnenkrijgt, gaat het elk druppeltje opslaan.

Beweeg voldoende

Elke dag een halfuur flink doorlopen levert je al veel op: je stofwisseling versnelt erdoor en daardoor verlies je gewicht. Als je sneller wilt afvallen, moet je intensief sporten, maar wel met beleid. Zet daarom ook je hart aan het werk. Voor een optimale vetverbranding is een maximaal aantal hartslagen per minuut nodig. Een redelijk betrouwbaar sommetje dat je kunt maken is: maximale hartslag = 220 minus je leeftijd. Dat komt dus neer op 175 hartslagen per minuut als je 45 jaar bent. De ideale hartslag voor afvallen en vetverbranding ligt tussen de zestig en zeventig procent van je maximale hartslag. Het werkt het best als je sprintjes (of andere uitbarstingen van energie) afwisselt met gewoon lopen. Een nóg effectievere manier om je buikje aan te pakken is cardiotraining combineren met spierversterkende oefeningen. Het herstel en onderhoud van je spieren vraagt namelijk energie en die kan worden onttrokken uit je lichaamsvet. Voor krachttraining kun je losse gewichten, apparaten of elastische banden gebruiken.

Let op je houding

Houd je rug recht. Dat is niet alleen goed voor je zelfvertrouwen, maar ook voor je buik. Je spant daarmee namelijk je buikspieren aan, zodat je bijna ongemerkt aan het trainen bent.

Goede nachtrust

Een goede nachtrust helpt. Vrouwen die minder dan vijf uur per nacht slapen, hebben 32 procent meer kans op extra kilo’s. Een tekort aan slaap versterkt de eetlust.

Ga stress uit de weg

Relax! Van stress word je dik. Het stresshormoon cortisol zorgt namelijk voor vetopslag in je lichaam. Bovendien ga je van stress meestal extra snacken. Op die manier komen de kilo’s er dubbel zo snel bij.

Blijf gemotiveerd

Je bent je buikje niet zomaar kwijt. Je moet ervoor trainen én anders gaan eten. En dat moet je dan ook nog zien vol te houden, anders ben je in een mum van tijd terug bij af. Zorg er dus voor dat je er zin in houdt. Eet regelmatig en train op vaste tijden. Misschien wil je beste vriendin wel meedoen. Zo houd je elkaar aan de gang.

Meer tips en oefeningen nodig? Lees het hele artikel in Margriet 2018-34. Bestel deze editie na via magazine.nl.

M34 cover

Ook leuk en interessant om te lezen

Waarom kaas eten bij de wijn goed is voor je tanden
Dít kun je het best wel en niet doen bij constipatie op vakantie
Ochtendhumeur? Wetenschappers zweren bij deze work-out van 7 minuten

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.