Waarom je volgens de wetenschap elke dag een appel moet eten

Deel dit artikel:

Sommige gezegden bestaan niet voor niets. Zo blijkt nu uit onderzoek dat er een heleboel waarheid schuilt in het welbekende gezegde ‘an apple a day, keeps the doctor away’.

Een appel per dag verkleint namelijk het risico op kanker of hartaandoeningen.

23 jaar lang onderzoek

Wetenschappers van de Edith Cowan University onderzochten de gegevens van 53.048 Denen uit het ‘Danish Diet, Cancer en Health’-onderzoek. Voor dit onderzoek werden de deelnemers 23 jaar lang gevolgd. Hierbij werd gekeken naar hun dieet, leefgewoonten en gezondheid.

Een dagelijkse appel

Nu blijkt dat de mensen die dagelijks een appel eten, gezonder zijn dan de deelnemers die dit niet doen. Zij hadden minder kans om te overlijden aan de gevolgen van kanker of hartaandoeningen. Dit heeft alles te maken met de antioxidanten die in appels en andere groente en fruit zitten, flavonoïden genaamd. Hiervan moet je 500 milligram per dag binnenkrijgen, willen ze een positief effect op de gezondheid hebben.

Roken en drinken

Bijzonder is dat het grootste effect te zien was bij deelnemers die juist een hoog risico hadden op chronische ziekten als gevolg van schadelijke gewoonten als roken en alcoholgebruik. Bij hen daalde het risico aanzienlijk wanneer ze voedingsmiddelen rijk aan flavonoïden consumeerden. Waarom dit zo is, was niet helemaal duidelijk, maar de onderzoekers vermoeden dat het te maken heeft met de bloedvaten.

Bloedvaten

“Alcoholgebruik en roken kunnen infecties veroorzaken en de bloedvaten beschadigen”, legt hoofdonderzoeker Dr. Nicola Bondonno uit. “Dit verhoogt het risico op allerlei ziekten. Flavonoïden werken ontstekingsremmend en versterken de bloedvaten, wat zou kunnen verklaren waarom ze juist voor mensen die roken en veel alcohol drinken zo goed werken.” Maar het beste is nog steeds om te stoppen met roken en alcohol drinken, benadrukt ze ook.

Een simpel dieet

Toch daalde ook voor andere deelnemers het risico op chronische ziekten aanzienlijk. Mensen die 500 milligram flavonoïden per dag binnenkrijgen, hebben 38 procent minder kans op hart- en vaatziekten, en 36 procent minder kans op kanker, luidt de conclusie. Die 500 milligram is overigens best makkelijk toe te voegen aan je dieet: met een glas thee, een appel, een sinaasappel, 100 gram bosbessen en 100 gram broccoli zit je al aan de juiste hoeveelheid.

Hoeveel is genoeg?

Meer dan 500 milligram flavonoïden consumeren heeft eigenlijk geen zin: het effect op de gezondheid wordt daardoor niet groter. De kans is dus groot dat je met een gevarieerd dieet vanzelf al genoeg binnenkrijgt. En zo niet, dan kan die ene appel per dag misschien helpen.

Bron | Sciencedaily.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via 
margriet.nl/nieuwsbrief.