Eiwitrijk ontbijt kan helpen tegen hongergevoel in de middag

Deel dit artikel:

Heb je vaak last van trek in de middag? Dan kan het helpen om ’s ochtends extra eiwitten aan je ontbijt toe te voegen. Dat blijkt uit een kleinschalige studie die in oktober is gepubliceerd in het Journal of Dairy Science.

Voor hun studie lieten de onderzoekers 32 gezonde volwassenen ontbijten met koolhydraatrijke ontbijtgranen. De ene groep at ontbijtgranen met een grote beker gewone melk, die 12,4 gram eiwit bevatte. De andere groep kreeg melk waaraan extra eiwitten waren toegevoegd (in de vorm van een melkeiwitconcentraat of weipoeder). In totaal kregen zij daarmee 28 gram eiwit binnen. Vervolgens werd van alle deelnemers de bloedsuikerspiegel gemeten.

Minder hongergevoel

Na twee tot drie uur aten de deelnemers een koolhydraatrijke lunch en werd hun bloedsuikerspiegel opnieuw gecheckt. Daarna moest iedereen een vragenlijst invullen om aan te geven hoeveel trek ze hadden. En wat bleek? De mensen die extra eiwitten bij hun ontbijt hadden gehad, hadden lagere bloedsuikerspiegels én minder last van trek later op de dag dan de mensen die hun dag met een normaal ontbijtje waren begonnen.

Hoe meer eiwitten, hoe langer het effect

Eiwitten verteren langzamer dan koolhydraten. Dat kan verklaren waarom ze een hongergevoel kunnen onderdrukken. De resultaten van dit kleinschalige onderzoek suggereren echter ook, zo meldt Harvard Health Publishing, dat hoe meer eiwitten je eet, hoe langer je van dat effect zou kunnen profiteren. Handig voor mensen die vaak last hebben van een vieruurdip of die willen afvallen. Hoewel de onderzoekers in hun studie zelf melk en weipoeder gebruikten, denken ze dat elke eiwitbron zou kunnen helpen.

Volgens het Voedingscentrum helpt een eetpatroon met relatief veel eiwit om op gewicht te blijven. Dat komt doordat eiwit goed verzadigt en belangrijk is om het spierweefsel in stand te houden.

 

Bron | Harvard Health Publishing, Voedingscentrum
Foto | iStock