Bewezen: door je eettijden aan te passen, vergroot je de kans op afvallen

Deel dit artikel:

Een streng dieet en meerdere keren per week naar de sportschool is niet nodig. Het aanpassen van de tijdstippen waarop je eet kan al een groot verschil maken.

Uit onderzoek van The University of Surrey blijkt dat het aanpassen van je eettijden ervoor kan zorgen dat je maar liefst twee keer zo veel lichaamsvet verliest. Om dit vast te stellen heeft een onderzoeksteam gedurende tien weken een groep proefpersonen gevolgd. De helft van de groep ontbeet én dineerde negentig minuten eerder dan normaal, het andere deel hield zijn normale eettijden aan. Wat ze aten, mochten de deelnemers zelf weten. Hierin hoefden dus geen aanpassingen te worden doorgevoerd. Wel werd er na het avondeten niet meer gesnoept.

Minder trek

Aan het einde van de tien weken vulden de deelnemers een enquête in. Hieruit bleek dat degenen die hun eettijden hadden aangepast, na verloop van tijd minder aten omdat ze minder trek hadden en ze minder momenten hadden om te snacken. Overigens moet er volgens de wetenschappers meer onderzoek worden gedaan om te achterhalen of een langere vastperiode bijdraagt aan meer vetverlies.

Volgens diëtiste Samantha Cassetty is het een goed idee om te experimenteren met je eettijden, voornamelijk in de avond. “Je moet je lichaam de kans geven je eten te verteren voor het slapengaan,” zegt ze in Metro. Zorg er in elk geval voor dat je een paar uur voordat je gaat slapen, stopt met eten. “Op die manier zorg je ervoor dat je beter slaapt en je gewicht onder controle houdt.”

Motto

Ook zou je volgens de diëtiste de dag moeten beginnen met een stevig ontbijt en ook rijk moeten lunchen. Hiermee voorkom je dat je gedurende de dag trek krijgt en naar snacks gaat grijpen. Bovendien ben je dan ’s avonds sneller verzadigd, waardoor een lichte maaltijd voldoende is. Haar motto als je wilt afvallen? “Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | womenshealthmag.nl
Beeld | iStock