Zo voorkom je een tabletnek

Deel dit artikel:

Steeds meer mensen hebben last van nekklachten. Allemaal de schuld van smartphones en tablets, zeggen bewegingswetenschappers en fysiotherapeuten. Want je zit immers lange tijd voorovergebogen. Vooral kinderen hebben last van een zogeheten tabletnek en een deel hiervan wordt hiervoor zelfs behandeld door een fysiotherapeut. Hoe kun je een tabletnek – en een smartphon-nek – voorkomen?

– Met een tabletstandaard zorg je dat het apparaat meer op ooghoogte komt.

– Houd bij appen je telefoon in je hand en bij voorkeur recht voor je, zodat je je hoofd niet zo ver hoeft te kantelen.

– Zoek dezelfde lichaamshouding als bij gewoon zitten: dus rechtop en niet hangend. Ondersteun eventueel je armen met een kussen. Zo gaan je schouders niet hangen en hoef je ze ook niet actief omhoog te houden. Hiermee voorkom je arm- en schouderklachten.

– Houd het hoofd zo veel mogelijk rechtop. Een hoofd weegt een paar kilo; uren aan de nek ‘laten hangen’ geeft op den duur nekklachten.

– Verander geregeld van houding.

– Houd de tijd in de gaten. Download bijvoorbeeld een app die om de twintig minuten een seintje geeft.

– Kies voor beeldschermen met een hoog contrast. Hoe hoger het contrast, hoe minder je je hoeft in te spannen. Hoe kleiner het apparaat, hoe groter de kans op problemen.

– Met langdurige nekklachten kun je het best naar de huisarts of fysiotherapeut gaan. Zij kunnen de oorzaak van de pijn meestal wel nagaan en je oefeningen geven om de klachten te verhelpen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Lees ook
Nekpijn? Deze oefeningen helpen
In vijf stappen van je smartphoneverslaving af
Geen groene vingers? Deze planten hebben niet veel verzorging nodig

Bekijk ook

Haarhack: Hoe was je je haar zonder dat het gaat pluizen?