Een tekort aan dít mineraal kan zorgen voor een trage stofwisseling

Deel dit artikel:

Zink is belangrijk voor je gezondheid. De meeste mensen krijgen voldoende zink binnen via de voeding, maar hoe ouder je wordt, hoe groter de kans op een zinktekort is. Vooral voor je stofwisseling kan een gebrek aan zink funest zijn: een verlaagd zinkniveau zorgt namelijk voor een vertraagde stofwisseling. Dit ontdekten onderzoekers aan de Technische Universiteit van München.

Gevolgen

Mensen met een verlaagd zinkniveau merken dit vaak aan een gebrek aan eetlust. Nu denk je misschien: dat klinkt nog helemaal zo gek nog niet, maar vergis je niet. Een tekort aan zink is ongezonder dan je denkt. Je loopt een grotere kans op ontstekingen en het belemmert de opname van eiwitten. Daarnaast is een vertraagde stofwisseling slecht voor je maag- en darmstelsel. Het is dan ook belangrijk een zinktekort zo snel mogelijk aan te pakken.

Voedingtips

Nu kun je natuurlijk zinktabletten gaan slikken, maar je kunt er ook voor kiezen de volgende producten toe te voegen aan je dieet:

  • Pompoenpitten
  • Kaas
  • Rood vlees
  • Spinazie
  • Kikkererwten
  • Schelpdieren

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health
Foto | iStock