Droge ogen? Volgens dit onderzoek helpt sushi eten!

Deel dit artikel:

Droge ogen kunnen flink wat klachten opleveren. Niemand wordt blij van dat branderige, jeukende gevoel en de rode kleur. Goed nieuws: uit meerdere onderzoeken blijkt dat je met bepaald eten al een hoop leed kunt verzachten. 

En, heel verrassend, een Japanse studie zweert specifiek bij het eten van sushi als middel tegen droge ogen.

Sushi als ‘medicijn’

Onderzoekers van de Hokkaido Universiteit in het Japanse Sapporo constateerden dat vette vis zoals tonijn, zalm, sardine en makreel op het menu zetten een manier is om de klachten van droge ogen te verlichten. En laten die vissen nu een belangrijk bestanddeel zijn van sushi. De bevindingen van de Japanse wetenschappers stroken overigens met eerder onderzoek uit 2014, waaruit bleek dat omega 3-vetzuren – die voorkomen in vis en onder meer beschermen tegen hart- en vaatziekten – kunnen bijdragen aan het herstel van droge ogen.

Ook de specialisten van website oogartsen.nl onderschrijven dit: ‘Inname van extra omega 3 zou de traanfilmstabiliteit en de traanproductie kunnen verbeteren, met als gevolg minder klachten van droge ogen. Omega 3-vetzuur heeft waarschijnlijk een ontstekingsremmende werking op de talgkliertjes, waardoor de stabiliteit van de traanfilm verbetert.’ De traanfilm is het laagje dat de buitenste lagen van het hoornvlies voedt, ze vochtig houdt en zorgt dat ze van zuurstof worden voorzien.

Elke week (vette) vis

Of een avondje sushi eten nou dé remedie is tegen droge ogen, valt natuurlijk te betwijfelen. Er is meer onderzoek nodig om dat te kunnen claimen. En sushi is helaas ook niet bij uitstek gezond (zie de link onderaan dit artikel). Maar de Gezondheidsraad adviseert in elk geval wel elke week één portie vis te eten – en dan bij voorkeur vette vis zoals haring of zalm.

Visoliesupplementen

Houd je niet van vis of ben je vegetariër? Je krijgt omega 3 ook binnen via plantaardige oliën, en dan met name lijnzaadolie. Voor vegetariërs is het advies om de visvetzuren via supplementen aan te vullen met 600 tot 1.000 milligram visvetzuren per dag. Voordat je supplementen gaat slikken is het wel verstandig om je door de drogist of de huisarts goed te laten informeren.

Ook interessant om te lezen

Bronnen | Voedingscentrum, oogartsen.nl, Jesse van der Velde
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.