Dít zou het enige dieet zijn dat je echt gelukkig maakt

Deel dit artikel:

Als wij ergens niet blij van worden, dan is het wel van het tellen van calorieën. Diëten is gewoon niet leuk, punt. Maar wat als er nu een dieet bestond waarbij je maar één ding hoeft te doen, namelijk je ‘gelukkig’ eten? Klinkt niet verkeerd, toch?

Het goede nieuws is dat er ook echt zo’n dieet bestaat: namelijk het dopamine-dieet. Dit dieet stimuleert de aanmaak van dopamine (ook wel bekend als het gelukshormoon) in je lichaam.

Zo werkt het

Het zit namelijk zo: na het eten van een lekkere maaltijd voelen we ons vaak tevreden. Dit is niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar wetenschappelijk bewezen. Je kunt je letterlijk gelukkig eten door voeding te eten die je concentratie aan dopamine doet toenemen. Dopamine is een neurotransmitter die je lichaam een gevoel van genot doet ervaren. Er zijn verschillende dingen die de concentratie van dopamine kunnen verhogen, denk aan seks, eten, beweging en alcohol.

Voedingstips

Helaas blijft zo’n gevoel van geluk niet voor eeuwig in je lichaam. Je kunt nu eenmaal niet de hele dag door seks hebben of alcohol drinken. Gelukkig kun je wel zelf de aanmaak van dopamine in je lichaam verhogen door bepaalde voedingsmiddelen te eten. Hier een paar dopamine-verhogende voedingsmiddelen:

  • Eieren zijn rijk aan aminozuren, die van nature ook vitamine D bevatten én barsten van de eiwitten. Een ontbijtje van eieren kan je humeur positief beinvloeden en ervoor zorgen dat je energiek én vitaal aan je dag begint
  • Amandelen zijn rijk aan fenylalanine, een aminozuur dat onmisbaar is bij de aanmaak van dopamine. Kies wel voor onbewerkte amandelen omdat deze de hoogste concentratie aan fenylanine bevatten.
  • Bananen bevatten tyrosine, een ander aminozuur dat nodig is voor de productie van dopamine. Daarnaast bevatten bananen ook nog eens kalium, een mineraal dat een positieve invloed heeft op je hart en spieren.
  • Appelen bevatten quercetine en polyfenolen, twee krachtige antioxidanten die je dopaminelevel op peil houden. Laat de schil wel zitten, want deze bevat maar liefst vijf keer meer polyfenolen dan de appel zelf.
  • Vis is een bron van omega-3 vetzuren, die zorgen voor de extra aanmaak van neurotransmitters, zoals dopamine. Kies voor diepwatervis zoals makreel, zalm, tonijn, heilbot, regenboogforel en sardines omdat deze de hoogste concentratie  omega-3 vetzuren bevatten.
  • Chocolade bevat fenylalanine, wat ervoor zorgt dat we ons achteraf gelukkiger én voldaan voelen. Schrap chocolade dus zeker niet uit je dieet! Kies voor donkere chocolade met minstens zeventig procent cacao omdat deze de hoogste  concentratie aan fenylalanine bevat.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Goedgevoel.be, Leef nu gezonder
Foto | iStock