Dít zijn de 7 beste bronnen van ijzer (en spinazie staat er niet bij)

Deel dit artikel:

IJzer is essentieel voor je gezondheid: het zorgt voor het vervoer van zuurstof door je bloed én het helpt je lichaam om belangrijke afweerstoffen aan te maken. Als je niet genoeg ijzer binnenkrijgt, kunnen klachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid en kortademigheid optreden.

Voorkom een tekort door regelmatig deze zeven ijzerrijke voedingsmiddelen te eten.

1. Linzen

Linzen zijn het hele jaar door te koop en ze een geweldige bron van ijzer, vezels en eiwitten. Een portie van 150 gram is al genoeg om je te voorzien in een derde van je dagelijkse ijzerbehoefte (bij vrouwen 8 milligram, bij mannen 15 milligram).

2. Rood vlees

Uit een onderzoek van de universiteit van Newcastle is gebleken dat mensen die regelmatig rood vlees eten, minder snel last hebben van een ijzertekort dan mensen die andere soorten vlees of helemaal geen vlees eten. Dit betekent echter niet dat je als een malle rood vlees moet gaan eten: eet niet meer dan 500 gram per dag en las ook een aantal vleesloze dagen in per week.

3. Quinoa

Vervang je pasta of rijst eens door dit glutenvrije alternatief: quinoa is een uitstekende bron van ijzer! Let er wel op dat je de quinoa langzaam kookt om te voorkomen dat het fytinezuur in de quinoa de opname van ijzer en andere mineralen vermindert.

4. Pompoenpitten

Wist je dat een handjevol pompoenpitten je al voorziet in bijna twintig procent van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ijzer? Daarnaast bevatten pompoenpitten ook nog eens veel zink, magnesium, koper en antioxidanten die je beschermen tegen verschillende ziektes.

5. Broccoli

Voeg een kopje gestoomde broccoli toe aan je diner en je krijgt meteen al 10 procent van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ijzer binnen. Broccoli bevat ook vitamine C, wat je lichaam helpt om ijzer te absorberen.

6. Pistachenoten

Wist je dat pistachenoten bijna vier keer zoveel ijzer bevatten als andere noten? Eet daarom regelmatig een handje pistachenoten: strooi ze over je yoghurt of eet ze gewoon los als een snack.

7. Donkere chocolade

Voortaan kun je zonder schuldgevoel van je stukje pure chocolade genieten. Met één portie heb je namelijk al 20 procent van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ijzer binnen.

Bron | Purewow |
Foto | iStock |

Ook interessant om te lezen