Dít vertelt de vorm van je buik over je gezondheid

Deel dit artikel:

De vorm van je buik is afhankelijk van je eetgewoonten en dagelijkse beweging. Door beter naar je buik te kijken, weet je meteen meer over je gezondheid.

Soms voel je het onmiddellijk als je lekker uitgebreid hebt gegeten: een opgeblazen buik. Vervelend natuurlijk, maar ergens ook interessant. Door te letten op wat er met je buik gebeurt – zwelt hij bijvoorbeeld op of is hij op een bepaalde plek wat dikker – kun je simpel en effectief aan je gesteldheid werken. Dit is wat het zegt.

1. Opgezwollen buik

Merk je dat je buik in de loop van de dag gezwollen raakt? Dan kan dat het gevolg zijn van een verstoorde spijsvertering. Je kunt dan klachten hebben als krampen, diarree of obstipatie. Dit wordt ook wel het ‘ballon-effect’ genoemd. Gelukkig kun je dit effect redelijk makkelijk vermijden. De sleutel daarbij is gevarieerd en gezond eten. Probeer verder zo min mogelijk frisdrank te drinken en mijd producten die snel gisten, zoals vette kaas en peulvruchten. Houden de problemen aan? Overleg dan met de huisarts.

2. Is het je houding?

Het kan ook lijken alsof je buik is opgezwollen terwijl je eigenlijk gewoon een verkeerde houding aanneemt. Zo worden bij een gebogen houding je billen en schouders naar achteren geduwd, waardoor je buik meer naar voren wijst. Als je je hiervan bewust bent, kun je die houding heel eenvoudig corrigeren. Kantel je bekken naar voren en strek je bovenlichaam uit. Een paar lessen yoga of pilates kunnen ook wonderen doen.

3.  Dikker onder je navel

Een ronde vorm onder je navel wijst op overtollig buikvet of spierzwakte. Een streng dieet gaat je hier niet bij helpen. Om je silhouet te verfijnen is gecontroleerd gewichtsverlies belangrijk. Dit kun je doen met sporten als zwemmen, fitness, boksen of zumba.

4. Hard en zacht

Een harde en tegelijkertijd zachte buik? Dat kan zeker! Zo heb je dankzij al het trainen misschien wel sterke buikspieren, maar zit er een laagje buikvet overheen. Dit komt vaak voor wanneer je in korte tijd veel kilo’s bent kwijtgeraakt. Maak je geen zorgen, je kunt gewoon zo door blijven gaan met sporten en bewegen. Een klein beetje vet op die plek is zelfs een prima bescherming voor je organen.

Bron | flair.be 
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.