5 dingen die je uit de slaapkamer moet bannen als je een goede nachtrust wilt

Deel dit artikel:

Snel in slaap kunnen vallen is één ding, maar heel de nacht slapen als een roosje is een tweede. Word je vaak al draaiend en woelend wakker ’s nachts en voel je je ’s ochtends beroerd wanneer de wekker gaat? Het kan liggen aan de spullen die je mee de slaapkamer in loodst. 

Je hebt vast weleens gehoord dat je je smartphone beter buiten de slaapkamer kunt houden. Het blauwe licht heeft namelijk een negatieve invloed op je nachtrust, en je prikkelt je hersenen met filmpjes of spelletjes tot op het moment waarop je ogen dichtvallen. Het gevolg: je bent nog erg onrustig wanneer je in slaap valt en zal en zal ook veel minder diep slapen.

Jammer maar helaas: je telefoon is niet het enige ding dat je uit de slaapkamer moet bannen als je een betere nachtrust wilt. Ook van deze vijf spullen kun je beter afscheid nemen:

1. Oud kussen

Je nachtrust wordt niet alleen bepaald door het tijdstip waarop je gaat slapen en hoeveel slaapuren je pakt, maar ook door het matras en kussen waarop je ligt. Is je kussen bijvoorbeeld te hoog of juist te plat, dan zul je merken dat je ’s ochtends wakker wordt met een stijf gevoel in je nek. Gelukkig komen matrassen in alle soorten en maten en bestaan er kussens die zich aanpassen aan je slaaphouding. Het is dus een goed idee om je te laten adviseren voordat je een matras of kussen aanschaft. Het is ook slim om ze eens in de zoveel jaar (afhankelijk van de vulling van het hoofdkussen) te vervangen. Hoe vaak je dit moet doen, kun je navragen bij de specialist.

2. Klok

Een tikkende klok is niet bevorderlijk voor je nachtrust. Niet alleen vanwege het lawaai, maar ook omdat je zo continu kan gaan checken hoelang je nog kunt slapen. En als je het steeds later ziet worden, kan dat stress met zich meebrengen. Je kunt beter kiezen voor een wekker, al moet je deze niet op je nachtkastje zetten. Door ‘m aan de andere kant van de slaapkamer te zetten, uit het zicht, voorkom je dat je de tijd continu nauwlettend in de gaten houdt. Zo hoef je je geen zorgen maken dat je ’s ochtends niet wakker wordt én je moet meteen uit bed springen wanneer hij afgaat. Kun je je ook niet nog een keertje omdraaien en je alsnog verslapen. Alleen maar voordelen!

3. Eten

Als je een lange dag hebt gehad, kan het soms ontzettend lekker zijn om een pizza te verorberen in bed. Maar hygiënisch is anders: wat dacht je bijvoorbeeld van kruimels in bed, vette vingers waarmee je vlekken maakt op je dekbed en de etensgeuren die zich door de kamer verspreiden. Alles bij elkaar opgeteld en de kwaliteit van je nachtrust kan flink worden belemmerd.

4. Troep

Een lege plastic tas hier, een stapeltje kleding daar en dan ook nog drie paar schoenen in een hoek. Zonder dat je het zelf doorhebt neem je van alles mee de slaapkamer in, waardoor er een rommeltje ontstaat. Toch is het verstandig om elke dag op te ruimen. Een nette kamer straalt rust uit, en dat zorgt weer voor een betere nachtrust.

5. Sporthorloge

Een sporthorloge of stappenteller in je slaapkamer klinkt onschuldig, maar zo’n meetapparaat kan je behoorlijk uit je slaap houden. Dat heeft een psychologische reden: je kunt erdoor gaan piekeren. Want heb je wel genoeg gelopen vandaag? Moet je tóch niet nog één keer de trap op en af rennen? Laat het los. Door apparaten als deze buiten de slaapkamer te houden, ben je er waarschijnlijk niet meer mee bezig wanneer je eenmaal lekker in bed ligt.

Bron | HLN.be
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook leuk om te lezen