Met dit dieet verklein je mogelijk de kans op het krijgen van dementie

Deel dit artikel:

Er wordt de laatste jaren steeds vaker onderzoek gedaan naar het effect van voeding op onze gezondheid. Dat een voedingspatroon met weinig verzadigde vetten zorgt voor een lager risico op hart- en vaatziekten is algemeen bekend. Maar wist je ook dat er speciale diëten zijn die kunnen bijdragen aan een verminderd risico op bijvoorbeeld dementie?

Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht.

Roer omgooien

De Limburgse universiteit constateerde dat vijftigers en zestigers die gezonder gaan leven, het risico op het ontwikkelen van deze hersenziekte met vijftig procent verminderen. Het is volgens de onderzoekers bovendien nooit te laat om het roer om te gooien. Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat bij zeventigers die hun voedingspatroon omgooiden, het risico terugliep van dertien naar negen procent.

Hoe eerder, hoe beter

“Er zijn ook erfelijke vormen van dementie en die kun je nooit helemaal voorkomen”, vertelt voedingskundige Ondine van de Rest aan Gezondheidsnet. “Zeker is dat iedereen zijn risico op de ziekte kan verkleinen met gezond eten en voldoende beweging. Hoe eerder je daarmee begint, hoe beter. En het mooie is: zelfs een klein beetje gezonder leven maakt al een groot verschil.” De voedingsdeskundige verwijst hiervoor naar het MIND-dieet: een door Amerikaanse wetenschappers ontwikkeld voedingspatroon, dat sterk lijkt op het mediterrane dieet.

MIND-dieet

Het voedingspatroon van het MIND-dieet bevat weinig dierlijke vetten, veel plantaardige voedingsmiddelen, noten en volkoren producten. Het belangrijkste verschil is dat het bijzonder veel voedingsmiddelen zijn die de hersencellen vermoedelijk fit houden. Voorbeelden hiervan zijn groene bladgroenten als spinazie en andijvie, en bessen. Uit onderzoek van de Amerikaanse Harvard University blijkt dat ouderen die het dieet volgen, minder vaak Alzheimer krijgen dan mensen met een ongezond eetpatroon. Bovendien zien hun hersenen er op de scans aanzienlijk jonger uit.

Beweging en cognitieve uitdaging

Finse onderzoekers stellen daarnaast dat niet alleen gezonde voeding kan bijdragen aan een verminderd risico op dementie, ook beweging en cognitieve uitdaging zou daaraan kunnen bijdragen. De wetenschappers baseren hun conclusie op een proef onder 1200 senioren tussen de 66 en zeventig jaar oud. De helft van de deelnemers kreeg gedurende de onderzoeksperiode een gezond voedingsplan én een beweegprogramma. Ook moesten de proefpersonen diverse sociale en cognitieve oefeningen doen. Na afloop van de test scoorden de deelnemers hoger op geheugen, denkvermogen en andere cognitieve tests dan de controle groep.

Heb jij het Margriet-kookboek al? Met ruim duizend recepten uit onder andere de Hollandse, Italiaanse en Thaise keuken is er keuze genoeg voor doordeweekse gerechten én feestelijke maaltijden.

Bron | Gezondheidsnet
Beeld | iStock