Helpt dit dieet écht tegen de symptomen van de overgang?

Deel dit artikel:

Wanneer je last hebt van opvliegers, stemmingswisselingen, slaapgebrek en andere overgangsklachten, weet je als geen ander hoe vervelend dat is. Hoe fijn zou het daarom zijn als er een dieet is dat deze klachten vermindert?

Experts ontwikkelden voor de Engelse website Goodtoknow een zogenoemd ‘overgangsdieet’ vol voedingsmiddelen die de losgeslagen hormonen zouden kunnen kalmeren.

Aanpassingen in dieet tijdens overgang

Maar, benadrukken ze ook, de overgang is voor iedere vrouw anders en er is dan ook geen enkel dieet dat voor iedereen hetzelfde effect heeft. Het succes van dit dieet is dus misschien niet gegarandeerd, wel is het volgens het Voedingscentrum belangrijk dat vrouwen in de overgang aanpassingen in hun dieet doen. De hormonale veranderingen kunnen namelijk zorgen voor botontkalking en ostoperose, iets wat met de juiste voedingsstoffen tegen te gaan is.

Essentiële voedingsstoffen

Dit ‘overgangsdieet’ bevat daarom een aantal essentiële voedingsstoffen. Calcium is nodig om botontkalking te voorkomen. Vitamine B helpt tegen stemmingswisselingen en vermoeidheid. Groene groentes bevatten het stofje ‘diindolylmethaan’, dat hormoonschommelingen tegengaat. Proteïne en eiwitten helpen de spieren sterk te houden. Dat vraagt om een gevarieerd en gezond dieet met veel groente, fruit en vezels. De overgangsexperts raden daarom het volgende dieet aan:

Kies één van de volgende ontbijten:

  • Een kom havermout gemaakt met sojamelk of magere melk, gezoet met een theelepel honing
  • Sojayoghurt of magere yoghurt met muesli en gedroogd fruit
  • Een gepocheerd ei op een volkoren broodje of cracker
  • Gegrilde vette vis (makreel, zalm, sardientjes of schelvis) met gegrilde tomaten en champignons (dit soort ontbijten zijn in Engeland iets gebruikelijker dan hier, maar het is het proberen waard)

Kies één van de volgende lunches:

  • Een salade van grapefruit, rode biet en avocado
  • Een couscoussalade met groentes naar keuze (bijvoorbeeld aubergine en courgette)
  • Een omelet van twee eieren met verse groentes naar keuze
  • Een pastasalade met zaden en gemarineerde tofu

Kies één van de volgende diners:

  • Salade met kippendij
  • Lamsstoofpot
  • Geroerbakte tofu met groene groentes
  • Gebraden rundvlees met gebraden aardappels, wortel en broccoli
  • Tofu noodles met champignons en peultjes

Gevarieerd en gezond

Andere voedingsmiddelen die je zelf aan het dieet kunt toevoegen die veel van de juiste voedingsstoffen bevatten zijn kaas, broccoli, granen, kikkererwten, avocado en soja. Uiteindelijk komt het erop neer dat je ongezonde voeding moet vermijden wanneer je veel last hebt van overgangsklachten, en beter voor een gezonde, gevarieerde optie kunt gaan. Ook omdat je tijdens de overgang sneller aankomt, is gezonde voeding een slimme optie. Vind je gezond eten lastig? Deze tips kunnen je misschien helpen.

Bron | GoodtoKnow, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.