Deze symptomen kunnen wijzen op een vitamine B12-tekort

Deel dit artikel:

Vitamine B12 is cruciaal voor de aanmaak van rode bloedcellen, een goede werking van je zenuwstelsel en hersenen én het vervoeren van verse zuurstof naar je organen. Het is dan ook belangrijk dat je hier voldoende van binnenkrijgt. Toch loopt vijftien procent van de bevolking rond met een vitamine B12-tekort.

Vitamine B12 krijg je alleen binnen via dierlijke producten zoals melkproducten, vlees, vis en eieren. Veganisten die helemaal geen dierlijke producten eten, slikken daarom vaak vitamine B12 supplementen.

Belangrijke symptomen

Heb jij last van een van de onderstaande symptomen? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat ook jij te weinig vitamine B12 binnenkrijgt.

Last van tintelingen

Een tekort aan vitamine B12 kan je zenuwen verslechteren, waardoor je last kunt krijgen van tintelingen in je voeten of handen. Ook een brandend gevoel of zenuwpijn kunnen op een tekort wijzen.

Verstoord evenwicht

Als je te weinig vitamine B12 binnenkrijgt, kunnen de zenuwen in je ruggenmerg verdoofd raken. Het gevolg is dat je je duizelig gaat voelen en begint te wankelen. Als je regelmatig struikelt of moeilijk je evenwicht kan bewaren, is het verstandig om een arts te raadplegen.

Slecht geheugen

Een vitamine B12 tekort kan neurologische gevolgen hebben: zo kun je soms verward of vergeetachtig zijn. Als je merkt dat je steeds vaker dingen vergeet of moeite hebt om dingen te volgen, is het belangrijk om contact op te nemen met je huisarts. Geheugen- en concentratiestoornissen ontwikkelen zich vaak snel, dus het is belangrijk dat je er op tijd bij bent.

Je bent gestrest of huilt vaak

Een tekort aan vitamine B12 kan invloed hebben op je geestelijke gezondheid, zo kun je last krijgen van een depressie of een angststoornis. Wees dus waakzaam als je meer geïrriteerd of prikkelbaar bent dan anders.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | AD 
Foto | iStock