Last van je rug? Deze slaaphouding kan je pijn verlichten

Deel dit artikel:

Hoe comfortabel je ook denkt te liggen, als je last hebt van aanhoudende rugpijn, dan kan je slaaphouding misschien een rol spelen. Vooral buikslapers doen er verstandig aan om zich een nieuwe slaappositie aan te wennen.

Niet lang achter elkaar zitten, regelmatig bewegen, voldoende ontspanning en een gezond gewicht zijn de allereerste voorwaarden voor een gezonde, pijnvrije rug. Ook het juiste matras en zelfs de vorm van je hoofdkussen kan veel rugleed voorkomen. Maar wist je dat ook je slaaphouding kan voorkomen dat je (nog meer) rugpijn krijgt?

Rugslapers: meer kans op lage rugpijn

Zo meldt de medische website WebMD dat sommige mensen last krijgen van lage rugpijn, of deze verergeren, als zij op hun rug slapen. Merk je dat je, ondanks pogingen om anders te gaan slapen, steeds weer op je rug wakker wordt? Leg dan een kussen of opgerolde handdoek onder je knieën. Hierdoor komt je ruggengraat in een natuurlijke houding te liggen en staat er minder spanning op je wervels.

Buikslapers: meer kans op nek- en rugklachten

Buikslapen wordt iedereen afgeraden, maar nóg meer als je een rugprobleem hebt. Buikslapers zouden namelijk meer geneigd zijn om veel te draaien in hun slaap, wat voor spanning in de nek en rug kan zorgen. Als het niet lukt om je een andere slaaphouding aan te wennen, kies dan voor een ultradun – of helemaal geen – hoofdkussen. Zo ligt je nek in een rechte houding en wordt je ademhaling minder belemmerd.

Beste slaaphouding voor je rug

Slaap je het liefst op je zij? Goed nieuws! Volgens Amerikaanse onderzoekers werkt het nachtelijke reinigingsproces in je hersens dan optimaal. Ook als je je rug zo veel mogelijk rust wilt gunnen, is deze houding het allerbest. Stop eventueel een kussen tussen je benen om je heupen en onderrug te ontlasten, en trek je benen een klein beetje op richting je borst. Deze slaaphouding is vooral comfortabel als je al last van rugpijn hebt. Ook zwangere vrouwen slapen het best op hun zij.

Blijven je rugklachten aanhouden? Volgens onderzoek helpt deze aanpak beter dan pijnstillers.

Bron | WebMD
Beeld| iStock

 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Abonneer je op Margriet.nl/nieuwsbrief.