Déze 8 ochtendgewoontes kunnen ervoor zorgen dat je maar niet afvalt

Deel dit artikel:

Lukt het je maar niet om die laatste paar kilo’s kwijt te raken? Dan is het misschien verstandig om je ochtendgewoontes onder de loep te nemen.

Het zou zomaar kunnen dat de oorzaak bij een van de volgende dingen ligt:

1. Je start de dag in het donker

Mensen die ’s ochtends meteen de eerste zonnestralen binnenlaten, hebben een lagere BMI (Body Mass Index) dan mensen die langer in het donker vertoeven. Het maakt hierbij niet uit wat ze eten. Volgens Amerikaans onderzoek zou twintig tot dertig minuten daglicht al een positieve invloed hebben op je BMI, zelfs als het bewolkt is.

2. Je slaapt te lang uit

Voor je gezondheid is het belangrijk voldoende nachtrust te krijgen. Toch moet je ook weer niet overdrijven. Mensen die meer dan tien uur per nacht slapen, hebben vaak een hogere BMI dan mensen die zeven tot negen uur slapen, blijkt uit een studie die is gepubliceerd in het tijdschrift PLOS One. Het loont dus ook zeker om zo nu en dan wat vroeger op te staan.

3. Je maakt je bed niet op

Raar maar waar: mensen die hun bed opmaken hebben 19 procent meer kans op een goede nachtrust dan mensen die dit niet doen. En aangezien een goede nachtrust is gelinkt aan een lagere BMI, doe je er goed aan je bed voortaan wél op te maken.

4. Je negeert de weegschaal

Mensen die zich dagelijks wegen hebben meer succes als het aankomt op blijvend gewicht verliezen. Dit blijkt uit onderzoek van de Cornell University. Het onderzoeksteam volgde twee jaar lang een groep van 162 mensen met overgewicht. Het beste moment om op de weegschaal te gaan staan is direct na het opstaan. Op dit moment is je gewicht het laagst. En bevalt het resultaat dat je ’s ochtends ziet je niet? Dan ben je eerder geneigd om je eetpatroon gedurende de dag aan te passen.

5. Je slaat je ontbijt over

Mensen die willen afvallen maken nog weleens de fout hun ontbijt over te slaan. Zonde, want niet ontbijten leidt juist tot eetbuien later op de dag. Voor een onderzoek van de universiteit van Tel Aviv kregen twee groepen mensen twee verschillende ontbijtjes voorgeschoteld. De ene groep kreeg een ontbijt van 600 calorieën, de andere groep een ontbijt van 300 calorieën. De mensen met het ontbijt van 600 calorieën bleken de rest van de dag minder zin te hebben in ongezond eten, dan de mensen met het minder calorierijke ontbijtje.

6. Je drinkt geen water voordat je ontbijt

Het menselijk lichaam bestaat voor 55 tot 60 procent uit water. Als je voor je je eerste eten binnenkrijgt een glas water drinkt, komt je stofwisseling sneller op gang. Op deze manier kan het eten beter verwerkt worden.

7. Je sport ’s avonds in plaats van ’s ochtends

Door je workout naar je ochtend te verplaatsen, neemt je eetlust af en eet je gedurende de dag minder. Zo blijkt uit onderzoek van Northumbria University. Een natuurlijke manier om ervoor te zorgen dat je niet gaat snaaien dus!

8. Je eet later op de dag zoetigheid

Wat een feest! Als je toch een zoete versnapering wilt, kun je hier het beste je dag mee beginnen. Zo blijkt uit medisch onderzoek aan de universiteit van Tel Aviv. “Onze stofwisseling verandert gedurende de dag”, legt hoofdonderzoeker Daniela Jakubowicz. “Als je ’s ochtends een plak cake eet, word je daar minder snel dik van, dan wanneer je diezelfde plak ’s avonds consumeert.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Science Daily | Eureka Alert | PLOS One |  Goedgevoel.be
Foto | iStock