Deze voedingsstoffen kunnen ontstekingen in je darmen tegengaan

Deel dit artikel:

Dat ze belangrijk zijn voor een goede spijsvertering was al bekend. Maar Zweedse en Amerikaanse wetenschappers hebben nu nóg een reden ontdekt waarom het verstandig is om veel vezels te eten: de voedingsstoffen kunnen ontstekingsreacties in onze darmen tegengaan. Morgenochtend dus weer lekker aan de havermoutpap!

Het zijn taaie rakkers, die voedingsvezels. Onze dunne darm, die het grootste deel van ons voedsel verteert, weet zich geen raad met deze onverwoestbare groep koolhydraten. Maar de dikke darm heeft daar iets op gevonden: hier huizen bacteriën die er dol op zijn. En wie gezonde darmen wil, doet er goed aan om deze vezeleters zo gelukkig mogelijk te houden, schrijft The New York Times.

Darmbacteriën werken samen met je cellen

Darmbacteriën, en vezeleters in het bijzonder, blijken nauw samen te werken met de cellen in de darmwand. Deze cellen zijn heel belangrijk voor onze gezondheid: ze produceren de dikke slijmlaag die onze kwetsbare darmwand beschermt tegen alle bacteriën die in onze darmen huizen. De slijmlaag zorgt ervoor dat deze bacteriën op een veilige afstand hun belangrijke werk blijven doen. Daarnaast maken de cellen bacteriedodende stofjes aan, voor het geval de micro-organismen toch in de buurt van de darmwand komen.

Dikte slijmlaag belangrijk

Darmbacteriën zorgen er op twee manieren voor dat de cellen in je darmwand goed blijven functioneren. Ten eerste reageren de cellen op de chemische signalen die de bacteriën uitzenden: door hun activiteit weten de cellen dat ze vooral veel slijm moeten blijven produceren. Met andere woorden, de darmbacteriën houden de cellen ‘wakker’. Hoe rijker en actiever je darmflora, hoe beter het lijkt te zijn. Ten tweede produceren de vezeletende bacteriën afvalstoffen terwijl zij de vezels fermenteren. En deze afvalstoffen dienen als brandstof voor de cellen in je darmwand. Kortom: bacteriën blij, cellen blij, darmen blij, jij blij!

Dit doet fastfood met je darmen

Door weinig vezels te eten, verstoor je de harmonieuze samenwerking tussen de darmbacteriën en de cellen in de darmwand. Dit blijkt uit nieuwe studies van Amerikaanse en Zweedse wetenschappers. Gelukkig hebben ze het alleen op muizen getest, want de gevolgen waren, zelfs al na een paar dagen, behoorlijk zorgwekkend. Zodra de wetenschappers de muisjes op een vezelarm dieet hadden gezet (volgens de onderzoekers vergelijkbaar met wat je bij de gemiddelde fastfoodketen eet), begon niet alleen hun darmflora dramatisch te krimpen (in één studie bleef er tien keer zo weinig van de oorspronkelijke populatie over), ook de slijmlaag bij hun darmwand begon vrijwel direct te slinken. Al na een paar dagen hadden de arme diertjes last van chronische darmontstekingen. Een paar weken later waren ze bovendien dikker geworden en was hun bloedsuiker een stuk hoger.


Hoogleraar Voedingswetenschappen Jacob Seidell twitterde ook al over het artikel in The New York Times.

Vezels behouden gezonde darmflora

Nu denk je misschien: dat komt vast ook door dat vette, vitaminearme voedsel. Maar een ándere groep muisjes die hetzelfde voedsel kreeg, maar daarnaast ook extra van de vezelsoort inuline, bleef een gezonde darmflora houden. Hun darmen zelf waren ook bijna niet aangetast. Ze waren zelfs iets minder aangekomen dan hun broertjes die evenveel calorieën hadden binnengekregen. Een soortgelijk effect zagen de wetenschappers toen zij een flinke hoeveelheid vezelverslindende bacteriën in het waterbakje van weer een andere groep muizen spoten: ondanks het supervette, ongezonde dieet bleven de cellen in hun darmwand voldoende slijm aanmaken om darmbacteriën en daarmee ontstekingen op een veilige afstand te houden.

Dikker door chronische ontstekingen

Ontstekingen zijn in principe nuttige verdedigingsmiddelen van ons immuunsysteem om infecties tegen te gaan en slechte indringers uit te schakelen. Maar chrónische ontstekingen kunnen veel schade in ons lichaam aanrichten. Denk aan pijnlijke darmziektes zoals Colitis ulcerosa en de Ziekte van Crohn. Er wordt zelfs gedacht dat je er dikker van kunt worden. Bij een op hol geslagen immuunsysteem zou je lichaam calorieën namelijk liever als vet opslaan dan ze direct als energie verbranden, schrijft The New York Times.

Afvallen met vezelsupplementen

Wetenschappers zijn daarom erg geïnteresseerd in de werking van vezels. Mogelijk kunnen ze helpen in de behandeling van chronische darmziekten. Er zijn zelfs aanwijzingen dat ze obesitas kunnen keren: zo blijkt uit een recente studie dat mensen met zwaar overgewicht ruim twee kilo waren afgevallen door vezelsupplementen te slikken. En dat was nog maar een gemiddelde.

‘Liever gewoon groente en fruit’

Toch denken de Amerikaanse en Zweedse wetenschappers dat het voor een goede gezondheid beter is om verschillende soorten plantaardige vezels binnen te krijgen. Van de inuline alleen herstelden hun muisjes maar gedeeltelijk, meldt The New York Times. Door fruit, groente, volkoren producten en peulvruchten te eten, krijg je van alles wat binnen. En al die verschillende vezels voeden ook weer verschillende soorten bacteriën. “Het komt neer op datgene wat we allemaal al lang weten, maar wat niemand doet,” vertelt Fredrik Bäckhed, bioloog aan de Universiteit van Gothenburg in Zweden in de krant. “Hoe meer groene groenten en hoe minder gefrituurde en zoete dingen je eet, hoe beter je op de lange termijn af bent.”

Bron | Voedingscentrum

Lees ook

Koolhydraatarm dieet? Pas op met vlees en kaas, aldus onderzoek
Deze drie lichamelijke klachten kunnen wijzen op leververvetting
Drie manieren om je stofwisseling te verhogen zonder te sporten

Artikelen ontvangen in je mailbox? Ga naar margriet.nl/nieuwsbrief.