Welke noten zijn het gezondst?

Deel dit artikel:

Misschien zou je het in eerste instantie niet zeggen vanwege de hoeveelheid calorieën en vet, maar noten zijn écht gezond! Ze bevatten alle voedingsstoffen die we dagelijks nodig hebben. Denk aan eiwitten, vezels, onverzadigde vetten, vitamines en mineralen. Hierbij de 5 gezondste noten. 

Hazelnoten

Hazelnoten kennen we natuurlijk als dé noot in chocoladerepen, maar wist je dat ze rauw ook heerlijk en supergezond zijn? Ze bevatten een grote hoeveelheid proteïnes, koolhydraten, vezels en mineralen zijn de ideale vleesvervanger.

hazelnoten

 

Pecannoten

Pecannoten en walnoten bevatten van alle noten de grootste hoeveelheid antioxidanten en cholesterolverlagende bestanddelen. Daarnaast zitten in  deze noten meer dan 19 vitamines en mineralen, zoals vitamine E en A, foliumzuur, calcium, magnesium, koper, fosfor, kalium, mangaan, zink. Reden om flink wat van deze noten in te slaan!

pecannoten

 

Cashewnoten

Cashewnoten zijn een bron van ijzer, magnesium, zink, fosfor en selenium. Volgens een studie in het wetenschappelijke tijdschrift Neuron kan magnesium helpen bij het verbeteren van het geheugen en beschermt het tegen leeftijdsgebonden geheugenverlies. Daarnaast passen cashewnoten goed binnen een dieet omdat ze voor een lang verzadigd gevoel zorgen.

cashewnoten

 

Amandelen

Amandelen bevatten zoals alle noten natuurlijk veel calorieën en vet, maar ook het antioxidant vitamine E (tegen huidveroudering en hart- en vaatziekten), calcium, fosfor, ijzer en magnesium. Bovendien bevat deze noot bijna net zoveel eiwitten als vlees en yoghurt en zijn ze goed voor huid en haar. De enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetten zorgen voor een lager cholesterolgehalte. Leuk om te doen met amandelen: maak er amandelmelk van!

amandelen

 

Walnoten

Walnoten bevatten de meeste en beste antioxidanten van alle notensoorten en beschermen ons lichaam tegen cellulaire schade die bijdragen aan hart- en vaatziekten, kanker en vroegtijdige veroudering. Daarnaast zijn walnoten ook rijk aan omega-3-vetzuren die ontstekingen bestrijden. Geen liefhebber van vis? Met deze noot krijg je toch de nodige onverzadigde vetten binnen.

walnoten

 

Let op! Kies wel altijd voor de ongebrande en zoutloze versie van noten en beperk het aantal tot een handjevol.