Deze 10 dingen maken het makkelijker om vet te verliezen

Deel dit artikel:

Heb je al van alles geprobeerd om dat vetrolletje bij je middel kwijt te raken en wil het maar niet lukken? Dan is het verstandig om het roer flink om te gooien, want misschien pak je het afvallen wel heel verkeerd aan.

Hier tien tips die het afvallen makkelijker kunnen maken én ervoor zorgen dat de kilo’s ook wegblijven.

1. Begin klein

De meeste mensen die gaan afvallen pakken het meteen heel drastisch aan. Ze gooien hun eetpatroon in één keer om of gaan ineens fanatiek sporten. Niks mis mee natuurlijk, maar de kans is groot dat je diëten op deze manier niet lang volhoudt. Begin daarom met kleine stapjes. Zo kun je eerst beginnen met het toevoegen van meer groentes aan je maaltijden, en zo langzamerhand steeds meer ‘gezonde’ aanpassingen doen.

2. Ga op zoek naar lekkere gezonde dingen

Als je gewend bent om vooral junkfood te eten, is het goed om je te verdiepen in gezonde voeding. Wat is er allemaal op dat gebied te koop? Probeer producten uit en kijk wat je lekker vindt. Houd je niet van bloemkool? Dan is broccoli misschien meer je ding. Niet zo’n fan van spinazie-smoothies? Probeer dan eens chiapudding. De kans is groot dat je veel méér gezonde dingen lekker vindt dan je denkt.

3. Zweer niet ineens je favoriete eten af

Pasta, brood, patat, koekjes, ijs en wijn: het zijn dingen die je misschien hartstikke lekker vindt, maar ze zijn niet per se gezond. Toch hoef je deze dingen echt niet af te zweren. Zo nu en dan kun je prima van je guilty pleasures genieten, als je het maar niet te vaak doet. Als je negentig procent gezond eet, mag je de overige tien procent best wat ongezonder zijn.

4. Zorg voor een realistische calorie-inname

Veel mensen die willen afvallen proberen zo min mogelijk calorieën binnen te krijgen. Als je slank wilt blijven, is dit echter niet de oplossing. Wanneer je met een constant hongergevoel rondloopt, ben je juist geneigd om te gaan snacken. Zorg er daarom voor dat je dagelijks niet te veel maar ook niet te weinig calorieën binnenkrijgt. Eet in elk geval niet minder dan 1.500 calorieën per dag.

5. Houd het sporten leuk

Heb je een hekel aan hardlopen? Doe het dan niet. Vind je het ongemakkelijk om in een sportschool te sporten? Sport dan lekker vanuit huis. Zorg ervoor dat je iets vindt waaraan je echt plezier beleeft, zodat het minder snel gaat vervelen. En probeer lekker af te wisselen. Zo kun je de ene avond rustig een uurtje gaan wandelen en de andere avond een uurtje dansles volgen.

6. Maak er een gewoonte van

Probeer je gezonde gewoonten ook echt vol te houden. Op sommige dagen heb je misschien geen zin om te sporten of een salade te eten bij de lunch, maar het is juist erg belangrijk om structuur te blijven houden. Als je een paar dagen sporten skipt, is het lastig om weer te beginnen. Houd je daarom vast aan een bepaalde routine.

7. Plan vooruit

Of je nu op vakantie gaat of een weekend vol feestjes hebt, zorg er altijd voor dat je je maaltijden en work-outs vooruit plant. Als je het lastig vindt om op een feestje niet te snacken, kun je zelf een gezonde reep van huis meenemen zodat het gemakkelijker is vol te houden. Ook is het fijn om zondagavond alvast wat maaltijden te bereiden voor de rest van de week, zodat je geen impulsieve, ongezonde beslissingen neemt op het gebied van eten.

8. Blijf jezelf doelen stellen en vier deze!

Hoewel je in het begin alles langzaam moet opbouwen, is het belangrijk dat je jezelf elke keer weer nieuwe doelen stelt. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je de komende week een bepaald aantal kilometer moet rennen, en vier het als je je doel aan het einde van de week hebt behaald.

9. Wees consequent

Is het je een avond niet gelukt om te sporten? Of heb in een zwak moment een heel pak brownies opgegeten? Laat je hierdoor niet uit het veld slaan. Eén tegenslag is echt geen ramp. Herpak jezelf en ga de volgende dag op hetzelfde tempo door.

10. Zorg voor een goede motivatie

Dit is misschien wel het belangrijkste punt: wéét waarvoor je het doet. Elke keer dat je een zwak moment heb, kun je je motivatie voor ogen houden en er weer voor gáán.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Popsugar
Foto | iStock