Hoe gezond zijn sinaasappels?

Deel dit artikel:

De dag beginnen met een glaasje versgeperste sinaasappelsap bomvol vitamines is heerlijk. Wist je dat het eten van de vrucht trouwens gezonder is dan het drinken van het sap ervan?

Citrusvruchten

Een sinaasappel behoort tot de familie van de citrusvruchten, samen met onder andere de citroen, limoen, mandarijn en grapefruit. Een sinaasappel bevat de meeste vitamine C van alle citrusvruchten.

 

Vers

Verse jus d’orange is vooral gezond wanneer het net is geperst. Laat je het een tijdje staan, dan gaan al veel vitamines verloren. Het eten van de sinaasappel is overigens beter dan  het drinken van het vruchtensap ervan. Waarom dat precies zo is, is nog niet helemaal duidelijk. Wel weten we dat de vrucht meer vezels bevat dan het sap. Dus zeef jij het vruchtvlees altijd uit het verse sinaasappelsap, dan kun je dat beter niet meer doen. In het vruchtvlees zitten veel vezels die goed zijn voor je spijsvertering.

 

Calcium

Sinaasappels bevatten een ruime hoeveelheid calcium. Calcium zorgt voor sterke botten en is erg belangrijk voor je lichaam.

 

Hesperidine & foliumzuur

Hesperidine is een plantaardige stof die in de sinaasappel zit. Deze antioxidant draagt bij aan het goed functioneren van je bloedvatenstelsel en verkleint hiermee de kans op hart- en vaatziektes. Daarnaast bevat de oranje vrucht foliumzuur. Foliumzuur is belangrijk voor het aanmaken van nieuwe cellen en helpt bij genezingsprocessen.

Hoe vaak eet jij sinaasappels?