De 5 meest voorkomende fabels over ongewenst urineverlies (en wat je eraan kunt doen)

Deel dit artikel:

Op ongewild urineverlies rust nog een groot taboe, we praten er niet graag over. Dat is de reden waarom er nog zo veel misverstanden over bestaan. De hoogste tijd om de vijf hardnekkigste fabels over incontinentie te ontkrachten. Mét tips wat je eraan kunt doen.

Margriet samen met Hulpmiddelbezorgd.nl

Fabel 1: minder drinken helpt

Er is geen enkele reden om minder vocht in te nemen. Integendeel, het probleem wordt er juist groter door. Te weinig drinken verstoort het plaspatroon. Je urine wordt geconcentreerder, waardoor de kans op infecties toeneemt.

Tip: hydrateren is juist heel belangrijk, probeer daarom drink anderhalve liter per dag te drinken. Drink kleine slokjes tussen de maaltijden door en mijd zo veel mogelijk koffie, alcohol en koolzuurhoudende drankjes; deze zorgen voor een overmatige urineproductie en prikkelen de blaas. Drink twee uur voordat je gaat slapen niets meer.

Fabel 2: het gaat vanzelf over

Het begint met een paar druppeltjes wanneer je hoest of lacht. Als dat meer wordt, besluit je een inlegkruisje of maandverband te gebruiken. Alleen als je de wc niet meer op tijd haalt, is het tijd om over te stappen op incontinentiemateriaal.

Tip: hoe eerder je erbij bent om de klachten te verminderen, hoe groter de kans op herstel. Bezoek bij een gevoelige blaas altijd de huisarts, vraag advies van een verpleegkundige en train de bekkenbodemspieren met de hulp van een specialist. In sommige gevallen kan een operatieve ingreep nodig zijn.

Fabel 3: oefenen helpt niet

Soms ligt de oorzaak van incontinentie bij de bekkenbodemspieren. Deze kunnen verzwakt zijn, bijvoorbeeld na een bevalling. Net als alle andere spieren kun je bekkenbodemspieren goed trainen. Door met regelmaat de juiste bekkenbodemoefeningen te doen, kunnen de klachten verminderen of zelfs helemaal verdwijnen!

Tip: bezoek een bekkenbodemspecialist, die kan je goed uitleggen waar de bekkenbodemspieren precies zitten en hoe je ze het best kunt trainen. Of ga naar onze speciale pagina met oefeningen en tips: bekkenbodemoefeningen.

Fabel 4: iedereen ziet dat je een incontinentieluier draagt

Die tijden zijn gelukkig voorbij. Het moderne incontinentiemateriaal valt minder op, is heel dun en absorbeert goed. Speciaal voor de opname van urine bestaat er superabsorberend materiaal (SAP). Dit houdt niet alleen heel goed vocht vast, het neutraliseert ook ongewenste geurtjes.

Tip: probeer een paar producten uit en ontdek welke het beste bij je passen. Door incontinentiemateriaal te dragen, heb je meer bewegingsvrijheid en dat geeft meer zelfvertrouwen!

Fabel 5: alleen ouderen hebben last van ongewenst urineverlies

Hoewel het risico op ongewenst urineverlies toeneemt naarmate je ouder wordt, komt incontinentie voor in alle verschillende levensstadia. Ongewenst urineverlies is voor een op de vier vrouwen (en een op de acht mannen) in Nederland een dagelijkse realiteit.

Tip: incontinentie treedt vaak op na de bevalling, bij verzwakte bekkenbodemspieren, maar die kun je dus goed trainen. Ook komt incontinentie  veel voor tijdens de menopauze, als het hormoon oestrogeen afneemt. Overgewicht kan ook een oorzaak zijn, en dan is afvallen het advies.

Voor advies en tips kun je (gratis) contact opnemen met Hulpmiddelbezorgd.nl via 0800 2110 of vraag een proefpakket aan via hulpmiddelbezorgd.nl/proefpakket.