Deze (psychologische) trucjes maken afvallen een stuk gemakkelijker

Psychologische trucjes afvallen

Deel dit artikel:

We zitten een week in het nieuwe jaar en dat betekent dat onze goede voornemens (waarschijnlijk) nog wel van kracht zijn. Als ‘afvallen’ op je lijstje staat, is de kans groot dat je nu nog geen zichtbaar resultaat hebt geboekt, maar als je wilt dat het een beetje vlot, kun je best de veelgemaakte ‘eetfoutjes’ uit de weg gaan.

Uit onderzoek van Psychologie Magazine blijkt dat mensen zich vaak niet bewust zijn van de fouten die ze maken met voeding. Hierdoor eten ze ongemerkt meer, waardoor gewichtverlies wordt belemmerd.

Op dieet

De grootste fout als je blijvend wil afvallen? Schrik niet, maar dat is diëten, zo blijkt uit het onderzoek onder 1.500 deelnemers. 55 procent van de mensen die willen afvallen, schrijft zichzelf een streng dieet voor. Dat werkt echter vaak averechts: tijdelijk (veel) minder eten zorgt voor tijdelijk gewichtsverlies. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de verloren kilo’s er na een tijd gewoon weer aan zitten, soms zelfs met ‘rente’. Deze eetfout wordt opgevolgd door: voor de televisie eten (51 procent), standaard lekkere dingen in huis halen (46 procent), niet goed naar het lichaam luisteren (40 procent) en (te) grote porties eten (37 procent).

Om wél resultaat te boeken met je goede voornemen om af te vallen, somt Margriet wat fijne trucjes voor je op:

  1. Vaker alleen eten
    Met iemand samen eten is gezellig, waardoor je vaak onbewust meer eet doordat je niet honderd procent bent gefocust op je maaltijd. Datzelfde geldt wanneer je voor de televisie eet. Ook dan ligt je aandacht meer bij de televisie dan bij het eten, waardoor je volgens onderzoek zo’n tien procent meer eet.
  2. Vieruurtje
    Heb je elke dag om vier uur een zwak moment? Spreek dan met jezelf af dat je op dat tijdstip afleiding mag zoeken. Ga bijvoorbeeld achter je computer weg en loop een rondje, met een appel in je hand of een handje nootjes. Door jezelf dit te gunnen, en dit momentje voor jezelf hebt, om naaruit te kijken, is de kans minder groot dat je naar een koekje grijpt.
  3. Geen voorraadkast vol lekkers
    Als je geen voorraad snoep, koekjes en chips in huis hebt, zul je er ook minder behoefte aan hebben. Althans, je zult er minder aan denken. Als het lekkers binnen handbereik is, loop je gemakkelijker naar de kast om ‘m te plunderen. En da’s zonde van de calorieën die je net hebt verbrand met je work-out.
  4. Dorst of trek?
    Wil je afvallen, dan is het niet alleen belangrijk dat je let op wat je eet, maar ook op hoeveel water je drinkt. Soms kan je lichaam namelijk denken dat je trek hebt, terwijl je dan eigenlijk dorst hebt. Heb je net een voedzame salade gegeten maar heb je het idee dat je nog steeds niet verzadigd bent? Probeer dit dan eerst op te lossen met een glas water.
  5. Hoog in de kast opbergen
    Woon je niet alleen? Dan is het soms onontkoombaar dat je snacks in huis hebt. Neem bijvoorbeeld alleen al de koekjes die je kind mee naar school mag nemen. Om het voor jezelf gemakkelijker te maken, is het verstandig om een hoog kastje te benoemen tot voorraadkast; eentje waar je alleen iets uit kunt pakken als je er een trappetje bij pakt. De moeite die je moet doen om wat lekkers uit de kast te pakken, zal je bedwingen.
  6. Snacken uit een bakje
    Als je rechtstreeks uit een zak met nootjes eet, heb je er voor je het weet meer op dan je van tevoren had gewild. Daarom is het verstandig om een afgemeten hoeveelheid in een bakje te doen, zodat je stopt wanneer het bakje leeg is. En de zak leg je afgesloten op de bovenste plank van een hoge voorraadkast.

Bronnen | rtlnieuws.nl & psychologiemagazine.nl
Beeld | iStock

Ook leuk om te lezen

Bekijk ook

Zo maak je gebroken oogschaduw weer als nieuw.

Artikelen ontvangen in je mailbox? Ga naar margriet.nl/nieuwsbrief.

Carolien Tsao