5 dagelijkse gewoonten waarmee je de kans op spataderen verkleint

Deel dit artikel:

Zo’n 25 procent van de Nederlandse bevolking heeft last van spataderen. De blauwe, kronkelende plekken ontstaan doordat de kleppen in de aders in de benen niet goed sluiten en er bloed terugstroomt. De ader komt daardoor onder druk te staan en scheurt uit. Het gevolg is een dikke, donkergekleurde ader die door de huid heen schijnt.

Of je last krijgt van spataderen, is vooral erfelijk bepaald. Ook hormonale veranderingen zoals zwangerschap, kunnen spataders veroorzaken. Gelukkig zijn er ook een aantal dingen die je kunt doen om het risico op een spatader te beperken.

1. Kleding

Heb jij aanleg tot het ontwikkelen van spataders? Wissel dan je skinny jeans in voor een wijder exemplaar. Strakke kleding kan namelijk zorgen dat bepaalde delen afknellen waardoor je bloedsomloop bemoeilijkt wordt. Hetzelfde geldt voor hoge (naald)hakken. Draag zoveel mogelijk comfortabele sneakers en wissel ze maximaal twee keer per week af met een hoger schoeisel.

2. Sporten

Bijna alle vormen van sport zijn goed om spataders te voorkomen. Beweging zorgt namelijk voor een betere doorbloeding. Wil jij extra lief zijn voor je benen? Door regelmatig krachttrainingsoefeningen te doen voor je been- en kuitspieren, masseer je deze. Zorg wel dat je de oefeningen niet te zwaar doet. Te veel intensiteit vergroot namelijk weer de kans op spataderen.

3. Voeding

Ook je eet- en leefgewoonten hebben een behoorlijke invloed op je bloedsomloop. Zo kan overgewicht lijden tot spataderen. Vooral buikvet is hierbij gevaarlijk. Door de toenemende druk in de buik kan het bloed minder goed van de benen richting het hart worden teruggevoerd. Het bloed in de benen wordt daardoor gestuwd, waardoor verwijding van de aders optreedt. Met gezonde voeding kun je het risico op overgewicht beperken. Vermijd verder zoveel mogelijk producten als alcohol, sigaretten en koffie. Deze kunnen het risico op spataderen namelijk ook vergroten.

Lees ook
Hoe wandelend vergaderen je kantoorleven gezonder maakt (en nog 5 tips)

4. Douchegewoonten

Ook door middel van een koude douche kun je je bloedsomloop op een goede manier stimuleren. Spoel dan na het douchen of baden de voeten en benen in ieder geval af met koud water. Spoel altijd van de voeten naar boven toe. Ook is het goed om je benen na het douchen even te masseren. Bijvoorbeeld wanneer je jezelf na het douchen insmeert met bodylotion. Begin onderaan en werk dan naar boven toe. Massage heeft een gunstige invloed op de bloedcirculatie bij zware, vermoeide benen, spataderen en koude voeten.

5. Baan

Ook het werk dat je doet, kan bijdragen aan het risico dat je hebt op spataderen. Heb je een staand beroep? Ga dan toch regelmatig even zitten. Door je kuitspieren aan te spannen en weer los te laten stimuleer je bovendien de bloedsomloop. Als je juist veel zit, is het goed om elk uur even een stukje te gaan lopen. Ook wanneer je lang in de auto zit. Daarnaast is het belangrijk dat je niet te veel druk op de spieren zet. Wanneer je bijvoorbeeld veel zwaar tilt, kan de druk op de aderen toenemen, waardoor ze verder kunnen uitzetten. Heb je deze mogelijkheden niet? Dan kan je eventueel uit voorzorg steunkousen dragen om spataderen te voorkomen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Hartstichting, Gezondheidsnet
Beeld | iStock