Cardio of krachttraining: waarmee verlies je sneller gewicht?

Deel dit artikel:

Pinterest

Er is vaak onduidelijkheid over: moet je conditietraining (cardio) doen om af te vallen of juist krachttraining? We vroegen het aan sportexpert Marije de Vries van Fitter Nederland.

“Absoluut krachttraining! Krachttraining zorgt ervoor dat je meer vet verbrandt. Spieren gebruiken veel meer calorieën dan vetweefsel, zelfs tijdens je slaap. Dus hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt. Krachttraining is daarom hét middel als je wilt afvallen. Mensen die alles kunnen eten en geen gram aankomen, hebben een hoge 24-uursverbranding: zelfs als ze in bed liggen of op de bank hangen, gebruikt hun lijf meer energie. Als je deze snelle verbranding niet van Moeder Natuur hebt meegekregen, kun je die creëren door meer spieren te kweken. Hoe meer spieren je hebt, hoe hoger je non-stopverbranding.”

Meer over Marije de Vries
In 2013 richtte Marije het bedrijf Fitter Nederland op met als doel: héél Nederland fitter maken. Fitter Nederland richt zich op consumenten, het bedrijfsleven, onderwijs en sportclubs. Daarnaast schreef Marije het boek Fitnessbijbel voor vrouwen. In het boek (met bijbehorend platform) word je stap voor stap begeleid naar een gezondere levensstijl.