Dit moet je doen als je vaak verkouden bent

Deel dit artikel:

Heb jij makkelijk een verkoudheid of griepje te pakken? Probeer dan eens elke dag koud af te douchen. Nederlandse onderzoekers hebben ontdekt dat kouddouchers zich bijna dertig procent minder vaak ziekmelden dan mensen die elke ochtend onder een warme straal staan.

Waarom het zo werkt, weet hij nog niet. Maar dát koud (af)douchen een weldadig effect op je lichaam heeft, daarvan is arts-onderzoeker Geert Buijze overtuigd. Sinds hij elke ochtend een koude douche neemt, is hij volgens eigen zeggen niet meer ziek geweest en ook de resultaten van zijn oriënterende onderzoek aan het AMC zijn veelbelovend. Hieruit blijkt dat gezonde mensen die elke dag even de warme kraan dichtdraaiden, zich minder vaak ziekmeldden dan warmdouchers.

Dertig seconden lijkt te volstaan

Uit de studie blijkt niet zozeer dat mensen die koud douchten minder váák ziek waren, maar wel dat ze zich minder ernstig ziek voelden en sneller herstelden dan mensen die dit niet deden. Het gevolg was ze zich 29 procent minder vaak ziek meldden. Om dit gezonde effect te bereiken, lijkt dertig seconden koud douchen per douchebeurt te volstaan. Deelnemers die het een halve minuut volhielden, merkten in elk geval hetzelfde heilzame effect als mensen die zestig seconden of anderhalve minuut koukleumden.

Wennen aan de kou

Hoewel Buijze en zijn collega’s nog moeten uitzoeken hoe een koude douche dit precies klaarspeelt, weten we wel íets over het effect van kou. Zo is bekend dat je hartslag en bloeddruk omhoog gaan als je in ijskoud water springt. En dat die reactie minder heftig wordt naarmate je het vaker doet. Je lichaam kan zich dus aan de kou aanpassen. ‘The Iceman‘ Wim Hof, bij wie Buijze zelfs een training heeft gevolgd, is daar een geoefend voorbeeld van.

Hoewel niet wetenschappelijk bewezen, zou koud douchen verder:

– de bloedcirculatie stimuleren
– helpen tegen cellulitis
– je haar gladder en mooier maken (koud water sluit de haarschubben, waardoor je haar er minder dof en pluizig uitziet)
– je meer energie geven
– ontstekingen en spierpijn tegengaan (veel topsporters zweren bij een koude douche na een training)
– zorgen voor een betere nachtrust
– je bruine vet stimuleren, waardoor je meer calorieën zou verbranden
– zelfs je stofwisseling versnellen

Ook een bikkel?

Tsja, dat willen we natuurlijk allemaal wel. Maar koud douchen is om te beginnen geen pretje. Bouw het daarom langzaam op. Begin met een warme douche om je spieren op te warmen en eindig met een koude douche, eerst op je handen en voeten en dan, als je durft, je bovenlijf. Eerst doe je dat vijf seconden, daarna tien, en misschien lukt het je na een tijdje een halve minuut.

Meedoen aan het onderzoek

Je kunt ook meedoen aan het onderzoek Coolchallenge van het AMC, dan heb je een goede stok achter de deur en help je de wetenschap een handje. Één maand koud douchen, durf jij het aan?

Nog steeds lamlendig?

Misschien kun je wel wat voedingsstoffen gebruiken. Van deze vier vitamines hebben veel Nederlanders een tekort. Goed om te weten: deze makkelijke groente bevat veel meer vitamine C dan een sinaasappel.

Bron | AMC

Ook interessant

Wat is beter: ’s ochtends of ’s avonds douchen?

Wat is duurder: een bad nemen of douchen?

6 redenen waarom elke dag douchen niet nodig is