Broccoli: 5 redenen om het vaker te eten!

Deel dit artikel:

Broccoli mag zich gerust de koning van de groente noemen. Behalve dat de groene broer van de bloemkool lekker is, blijkt-ie ook nog heer en meester te zijn op andere vlakken … Broccoli is terecht een superfood. 5x waarom!

Goed voor het geheugen

Broccoli is een groente om te onthouden! Letterlijk en figuurlijk, want de groente is goed voor ons geheugen. Net als aardappelen, radijsjes, sinaasappels en appels bevat het een stof die hetzelfde effect heeft als medicijnen die worden gebruikt om Alzheimer tegen te gaan. Het is niet wetenschappelijk bewezen dat broccoli deze ziekte bestrijdt, maar wel dat je hersenen minder snel aftakelen als je regelmatig broccoli eet.

Weinig calorieën

Broccoli is allesbehalve een dikmaker. Per 100 gram zitten er slechts 29 kcal in. Je kunt dus gerust een grote portie broccoli opscheppen.

Tegen ziektes

Broccoli bevat de belangrijke stof sulforafaan, die antioxidanten en enzymen in onze immuuncellen activeert. Deze immuuncellen voorkomen dat vrije radicalen – agressieve stoffen die lichaamscellen beschadigen – hun vernietigende werk kunnen doen. Beschadigde cellen worden gezien als de belangrijkste oorzaken van veel ziektes: niet alleen kanker, maar ook ouderdomsaandoeningen zoals reuma, suikerziekte en een zwak immuunsysteem.

Vitaminebom

Broccoli bevat veel goeds, onder andere vitamine A, B, C, E en K. Ook de mineralen zijn goed vertegenwoordigd: calcium, kalium, fosfor, betacaroteen, zink, ijzer en koper. Maar vooral de vitamines A, C en E zijn belangrijk; het zijn de sterkste antioxidanten onder de vitaminen.

Eeuwig jong

Broccoli is niet de enige groente die het verouderingsproces vertraagt. Ook zijn familieleden bloemkool, kool en spruiten bevatten deze belangrijke eigenschap.

Hoe vaak zet jij broccoli op tafel? 

Richt Kooistra