Bloemkool vs. broccoli: welke groente is gezonder?

Deel dit artikel:

Bloemkool en broccoli zijn beide gezonde én lekkere keuzes. Je kunt er van alles mee: koken, bakken, roosteren, of zelfs rauw eten. Maar we zijn toch nieuwsgierig: welke van deze twee groentes is de gezondste?

We zetten alle feiten op een rij.

Broccoli

Het grootste voordeel van broccoli is dat het vol zit met voedingsstoffen die goed zijn voor je hart en bloedsuikerspiegel. Ze bevatten weinig calorieën maar veel vezels, waardoor ze je lang een vol gevoel geven. En voor een groente bevat broccoli verrassend veel eiwitten. Daarnaast heeft broccoli nog allerlei andere effecten op de gezondheid.

  1. Verlaagt slecht cholesterol
    Volgens onderzoek van de Western Regional Research Center helpen de vezels in met name gestoomde broccoli om slecht cholesterol te verlagen.
  2. Verbetert gezondheid ogen
    Net als wortel en paprika, is broccoli goed voor je ogen. Dit komt door twee voedingsstoffen, luteïne en zeaxanthine. Beide verlagen ze het risico op leeftijd gerelateerde oogaandoeningen.
  3. Goed voor de botten
    Broccoli zit vol calcium en magnesium, en helpt daarom je botten sterk te houden.

Voedingswaarde 100 gram gekookte broccoli

Calorieën: 33
Eiwitten: 2,8 gram
Koolhydraten: 7 gram
Vezels: 2,6 gram
Calcium: 47 milligram
IJzer: 0,7 milligram
Vitamine C: 89,2 milligram

Bloemkool

Ook bloemkool zit boordevol goede stoffen, zoals vitamine C, vitamine K, calcium, kalium, en vezels. Andere gezondheidsvoordelen van bloemkool zijn:

  1. Zit vol antioxidanten
    Antioxidanten beschermen je cellen van indringers en ontsteking, en helpen bij celherstel. Bovendien kunnen ze ook de groei van kankercellen vertragen.
  2. Helpt bij afvallen
    Natuurlijk zitten groenten nooit echt vol calorieën, maar bij bloemkool is het nog net iets minder dan gemiddeld. Daarom is het een goed alternatief voor bijvoorbeeld aardappels en rijst.

Voedingswaarde 100 gram gekookte bloemkool

Calorieën: 24
Eiwitten: 1,9 gram
Koolhydraten: 5 gram
Vezels: 2 gram
Calcium: 22 milligram
IJzer: 0,4 milligram
Vitamine C: 48,2 milligram

Welke is gezonder?

Beide groentes bevatten dus weinig calorieën en zitten vol goede voedingsstoffen zoals eiwitten en vitamines. Maar toch is broccoli nét iets gezonder dat bloemkool, omdat het meer calcium, vezels en vitamine K bevat. Dan weet je dat ook weer.

Bron | Purewow.com
Beeld | iStock

Heb jij de nieuwe Margriet Lekker eten al? Met 54 heerlijke nazomer-recepten. Bestel ‘m hier.