Zó blijf je in vorm tijdens je vakantie

Deel dit artikel:

In beweging blijven is belangrijk, ook tijdens je vakantie. Dat hoeft echt niet veel moeite te kosten; doe het gewoon lekker op het strand in combinatie met leuke strandactiviteiten.

Het is natuurlijk heerlijk om tijdens je welverdiende vakantie lui op het strand te liggen en niks te doen. Maar waarom zou je het nuttige niet met het aangename verenigen door een paar oefeningen te doen? Dan blijf je lekker in beweging en hoef je je minder schuldig te voelen over dat ene ijsje extra. En het mooie is: veel van deze oefeningen voelen niet aan als sporten en zullen door de andere strandgangers niet eens worden opgemerkt.

Mooi en egaal bruin

Bewegen op het strand heeft veel voordelen. Door de warmte ben je lekker soepel, trainen in het zand is intensiever dan trainen op een harde ondergrond – en dat terwijl de gewrichten en spieren minder worden belast – en je wordt nog mooier en egaler bruin ook. Dus ga eens een flink stuk wandelen. Door het lopen door mul zand worden de spieren al flink aan het werk gezet, maar lopen door de branding waarbij het water tot je knieën komt, is nóg intensiever. Door om de paar stappen je knieën zo hoog mogelijk op te tillen, zet je nog een tandje bij.

Fun in the sun

Is je weleens opgevallen dat beachvolleybalsters prachtige lijven hebben? Daar hebben ze heel wat uren voor moeten volleyballen, maar ook zij zijn ooit met één potje begonnen. Verzamel wat leuke mensen om je heen, span een net of trek een streep in het zand en spelen maar. Plezier en calorieverbranding gegarandeerd! Ook frisbeeën is zo’n sport waarbij je ongemerkt en op een leuke manier aan je lijf en conditie werkt. Frisbeeën, of overgooien met een bal, kan ook heel goed in zee, met het water tot aan je middel. Dan pak je meteen de buikspieren mee. Als je armen wel wat extra training kunnen gebruiken, ben je de aangewezen persoon om de tassen te tillen of, als er kinderen mee zijn, de emmertjes zand en water voor het zandkasteel te vullen en naar de ‘bouwplaats’ te dragen.

Te water

Baantjes trekken is een prima work-out, maar er is meer mogelijk in het water. Zwem naar een plek waar je niet meer kunt staan en trek je knieën op. Ga niet watertrappelen, maar houd je benen stil. Maak halve kommetjes van je handen, houd je ellebogen in een hoek van negentig graden en beweeg je armen van voren naar achteren om niet kopje onder te gaan. Of deze oefening voor 
de buikspieren: ga stevig in het water staan, zo diep dat je schouders net onder water zijn. Strek je armen voor je uit en houd de handpalmen tegen elkaar. Breng je armen nu zo ver mogelijk naar links, zonder dat je heupen of schouders 
meedraaien. Span je buikspieren aan en breng in een krachtige beweging beide armen naar rechts en direct weer terug naar links. Doe dit allemaal zonder dat de rest van je lichaam meebeweegt.

Stiekeme squats

Het duurt vaak wel even voordat je goed en wel op je handdoekje ligt. De parasol moet worden uitgeklapt, zonnebrand, boek en handdoek moeten uit de tas worden gehaald en drankjes uit de koelbox. Een hoop gedoe, maar als je elke keer als je iets uit de tas pakt niet bukt, maar met rechte rug door de knieën gaat, heb je zo een paar squats gedaan. Heb je toch mooi je benen en billen getraind, al voordat je op je handdoek ligt. Lig je eenmaal lekker op je buik, leg dan je handen onder je voorhoofd, houd je benen gestrekt en de tenen omlaag. Span de bilspieren aan, til je benen een stukje omhoog en houd tien tellen vast. Laat je benen daarna weer rustig zakken. Als je dit elke keer als je op je buik ligt een paar keer herhaalt, zijn je bilspieren aan het eind van de vakantie weer een stukje sterker.

Te strakke broek

De klassieker onder de buikspieroefeningen doe je gewoon op het strand. Ga op je rug liggen, buig je knieën en zet je voeten plat op de grond. Plaats je vingers achter je oren en span de buikspieren aan. Kom nu met de schouders en bovenrug van de grond en kijk vooruit. Zak rustig terug naar beneden, maar houd de schouders boven de grond. Te opvallend? Doe dan deze oefening als je op je badlaken, strandstoel of terras zit: trek met kracht je buik in alsof je een net te strakke broek dicht wil doen. Houd even vast en laat weer los. Dit kun je altijd en overal doen en niemand die het ziet.

Tekst | Astrid Telkamp
Beeld | iStock

Dit artikel stond in Margriet 2018-35. Deze editie kun je nabestellen via Magazine.nl.

Margriet 35

Lees ook:

Twee keer per week de leukste nieuwtjes, mooiste verhalen en handigste tips & tricks in je mailbox – geselecteerd door de redactie van Margriet. Wil je dat ook? Schrijf je hier gratis in voor onze nieuwsbrief.