Tips voor een platte buik (tip 4: rust!)

Deel dit artikel:

Bij goede oefeningen voor een platte buik worden vooral de buikspieren getraind. Yoga is hiervoor een perfecte training. Je buik wordt door het trainen strakker en steviger. Daarnaast ondersteunen sterke buikspieren ook je rug. Aan de slag!

Yogaoefening 1: de boomhouding (vriksasana)

Deze lichte buikspieroefening is goed om mee te beginnen. Plaats één voet stevig op de grond, terwijl je de andere voet tegen je onderbeen plaatst. Breng je handen boven je hoofd samen en druk de handpalmen tegen elkaar aan. Trek tijdens deze oefening je navel in je buik, zodat je de buikspieren stevig aanspant. Deze oefening traint niet alleen de buik, maar is ook meteen een ontspannende evenwichtsoefening.

Yogaoefening 2: de boothouding (navasana)

Deze oefening is een mix van yoga en pilates. Ga op je rug liggen. Houd je knieën gebogen, terwijl je voeten op de grond staan. Terwijl je je rug stevig tegen de grond drukt, strek je je benen uit. Duw de binnenkant van de voeten tegen elkaar. Strek vervolgens je armen uit en houdt deze ook iets boven de grond. Leg je kin op je borst. Span je buikspieren aan tijdens deze oefening. De moeilijkheidsgraad van deze oefening kun je zelf bepalen door je voeten hoger of lager te houden.

Yogaoefening 3: de plank (chaturange danasana)

Deze yogaoefening ziet er misschien gemakkelijk uit, maar het is een intensieve work-out voor de buikspieren. Steun op je ellebogen en je tenen, terwijl je je hele lichaam in één rechte lijn houdt. Houd deze positie ongeveer twintig secondes aan, maar als je het langer kunt volhouden, mag dat natuurlijk ook. Houd ook weer bij deze oefening je buikspieren aangespannen. Ook met je ademhaling kun je je buikspieren een beetje beweging geven. Leg je hand op je buik en voel de spieren zich samentrekken. Zorg dat je ze niet te veel intrekt of uitzet – ademen moet makkelijk en natuurlijk gaan.

Oefening 4: rust!

Klinkt makkelijk toch? Maar ook zeer effectief. Net als alle andere spieren hebben je buikspieren tijd nodig om te herstellen tussen de trainingen door. Als je te veel traint hebben ze niet genoeg tijd om op te bouwen, en heb je minder snel resultaat.

De tips zijn van Monique Christiaans van Zenzo Yoga. zenzoyoga.nl

Doe jij al aan yoga?

Maartje van Engelen

Maartje van Engelen