5 simpele manieren om meer te bewegen

Deel dit artikel:

In de auto, op kantoor, op de bank… We brengen het grootste gedeelte van de dag zittend door. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we op een dag meer bewegen, zonder per se sportmomenten in te moeten lassen?

Plan je work-out in de ochtend

Bewegen in de ochtend heeft de meeste kans van slagen. Je bent dan nog niet afgeleid door zaken van alledag (werk, huishoudelijke klusjes.), waardoor je ook geen excuses hebt om af te haken. Een pluspunt van beweging in de ochtend is dat het je ook meteen meer energie oplevert, waarvan je de hele dag kunt profiteren. Ook kun je ’s avonds met een voldaan gevoel op de bank neerploffen, zonder schuldgevoel.

Koop smart watch

Maak van bewegen een competitie! Hoe? Met een smart watch, zoals de vívosmart van Garmin, waarbij je wordt begeleid naar een actievere levensstijl met gepersonaliseerde dagdoelen en herinneringen wanneer het tijd is om te bewegen. Je zult zien dat je wordt gedreven om het aantal stappen te halen dat je is voorgeschreven.

Maak afspraken actief

Heb je afgesproken met een vriendin voor koffie? Koppel er dan een wandeling aan vast. Loop bijvoorbeeld naar het dichtstbijzijnde park of spreek af vlak bij een natuurgebied zodat je wordt geprikkeld om te bewegen én een frisse neus te halen.

Zet paar extra stappen

Voeg indien mogelijk – tussen je woon- en werkomgeving – een work-out toe. Stap bijvoorbeeld een halte eerder uit. En ben je met de auto, parkeer deze zo ver mogelijk weg, zodat je wat stappen extra maakt. En ben je eenmaal op kantoor, dan spreekt het natuurlijk voor zich om de trap te nemen in plaats van de lift.

Beweeg tijdens reclamespots

Gemiddeld kijken we zo’n drie uur per dag naar de televisie. Dat betekent dat er ook heel wat reclamespots voorbijkomen. Spreek met jezelf af om tijdens de reclameblokken een work-out te doen. Denk aan een paar squats, de plank of pak je springtouw erbij. Train je meteen je buik en billen.

Lees ook: waarom zitten slecht is voor je gezondheid