Hardlopen om gewicht te verliezen: zo doe je dat

Deel dit artikel:

Heel Holland holt. Jij ook? Wie begonnen is met hardlopen om daar uiteindelijk gewicht mee te verliezen, kan vast goed uit de voeten met deze slimme tips. Zo val je af tijdens je rondje rennen.

Wie ooit met hardlopen is begonnen, heeft dat vast weleens gedaan met behulp van de Vlaamse Evy Gruyaert en de app Hardlopen met Evy. Deze tips, over rennen om gewicht kwijt te raken, kregen we van de makers van de app.

Waarom val ik nauwelijks af, terwijl ik toch regelmatig loop?’

Nog al te vaak wordt gedacht dat je pas afvalt als je baadt in het zweet en buiten adem bent na je work-out. Maar zo werkt het niet. Door  intensief te sporten verbrand je vooral suikers in plaats van vetten. Hoe kun je dan wel gewicht verliezen?

Eerst ontbijten of rennen op een nuchtere maag?

Een trage duurloop op een lege maag waarbij je focust op je hartslag is veel efficiënter, wordt vaak gezegd. Dat houdt in dat je ’s ochtends gaat hardlopen op een nuchtere maag. Het zou de vetverbranding van je lichaam stimuleren. Een verhoogde vetverbranding betekent niet dat je overtollige kilo’s er zomaar afvliegen, maar wel dat je meer energie uit vet kunt halen voor dezelfde inspanning. Zo doet je lichaam langer met de opgeslagen voorraad koolhydraten in je spieren. Het nut van trainen op een nuchtere maag is trouwens niet bewezen. Wie er meer over wil lezen, kan dat in dit artikel doen.

Hardlopen om vet te verbranden

Als je loopt om vet te verbranden, doe je meestal een extensieve duurloop. Zo’n duurloop wordt ook een LSD-training genoemd. Die letters staan voor long, slow en distance. Je loopt dus lang (minmaal 30 minuten) in een redelijk traag tempo. Want pas na een halfuurtje gaat je lichaam vetten verbranden.

In dit tempo kun je nog redelijk goed praten. Je kunt het ook een lange tijd volhouden, omdat je niet echt vermoeid raakt. Het voelt comfortabel en je ademhaling verloopt lekker en vlot.

Deze manier van trainen verbetert je uithoudingsvermogen en basisconditie. Hier lees je alles over de verschillende soorten trainingen.

Een belangrijke indicatie voor de intensiteit van je training krijg je van het meten van je hartslag tijdens het lopen. Om een idee te hebben van hoe snel je hart mag gaan, kun je bijvoorbeeld je hartslagzones berekenen in de hardlopenmetevy-app . Dit geeft je al een goede indicatie, maar ieder mens is anders. Daarom is de beste manier om je optimale hartslagzones te bepalen een maximale inspanningstest. Die kun je afleggen in een sportlab.

Gewichtsverlies positief beïnvloeden

Als je wilt afvallen, is het slim om niet alleen op je beweging maar ook op je voeding te letten. Beide factoren zullen het gewichtsverlies positief beïnvloeden. Eet gezond en probeer iets minder calorieën binnen te krijgen dan je verbruikt op een dag. Maar let op: meer sporten zorgt ervoor dat je ook meer behoefte hebt aan voedingsstoffen. Niet overdrijven dus. Geleidelijk aan gewicht verliezen is gezonder, veiliger en meer succesvol op de lange termijn.

Wist je dat je 7.000 tot 9.000 kcal moet verbranden om één kilogram vet te verliezen?

Goed om te weten

  • Hardlopen helpt je om af te vallen, maar alleen als je dat doet in combinatie met een gezond voedingspatroon, dat blijft nog altijd de basis.
  • Zorg ervoor dat lopen een routine wordt. Op die manier word het een vast ritme dat makkelijker vol te houden is, je steeds beter in conditie brengt en zorgt dat je beter in je vel gaat zitten.
  • Vergeet geen water te drinken voor en na je work-out. Zo krijgen alle afvalstoffen de kans om je lichaam te verlaten.

Lees ook

Heel Holland holt: handig hardloopschema voor beginners
Haak mee met Dennis (40): gratis patroon voor een geluksklavertje
Het geheim van de slager: zo maak je het állerlekkerste draadjesvlees
Zin om te snoepen? Dit is dé gouden tip om de verleiding te weerstaan

 Bekijk ook:

Artikelen van Margriet.nl gratis ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.