Gemakkelijk fit: 4 oefeningen met de gymnastiekbal

Deel dit artikel:

Wil je sterkere buikspieren en zo je rug ontzien? Vergeet de sportschool en schaf een gymnastiekbal aan. Net zo effectief (doordat je op een instabiele bal extra hard moet werken) en veel goedkoper!

Oefening 1

 

oefening 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

Dé manier om sterke buikspieren te kweken! Ga rechtop staan met je voeten op heupbreedte en gestrekte benen. Zet je knieën niet op slot en houd je schouders laag. Trek je navel naar binnen, zorg dat je stuitje naar beneden wijst; zo voorkom je dat je rug hol trekt. Neem de bal vast, houd je armen gestrekt en draai je linkerhand naar boven en je rechterhand naar beneden. Draai dan de andere kant op. Herhaal 12 tot 15 keer.

Oefening 2

oefening2

Ga rechtop op de bal zitten. Steek je linkerbeen naar achter, leg je rechterhand op je knie. Langzaam strek je je rechterarm langs je oren omhoog. Houd je rug recht en trek je navel naar binnen zodat je buikspieren zijn aangespannen. Houd een paar tellen vast, rek je goed uit en laat je arm weer zakken. Wissel van kant.

Oefening 3

oefening3

 

 

Ga op je linkerzij op de bal liggen, zet je linkerhand recht onder je schouder op de grond. Zet je benen wijd, met de onderste voet voor en de andere achter om je balans te bewaren. Strek je rechterarm uit over je rechteroor. Kom een beetje omhoog en strek je vervolgens weer uit over de bal zodat je een stretch voelt in je rechterzij. Herhaal dit vijf keer en wissel dan van kant.

Oefening 4

oefening 4

 

 
Ga schuin achter de bal staan en beweeg de bal met je voet voor je lichaam langs tot voorbij je standbeen. Kantel hierbij het bekken licht zodat je geen holle rug trekt en je buikspieren zijn aangespannen. Herhaal bij elk been tien keer, rust even en herhaal nog tien keer. Hiermee train je je bovenbenen en je billen.

Meer inspiratie nodig? Bekijk de videoTrain je buikje met een gymnastiekbal

Maartje van Engelen

Maartje van Engelen