Verbeter je denkvermogen in een half uur

Deel dit artikel:

Dat bewegen goed is voor ons lichaam, weten we allang. Maar wist je dat een stevige wandeling ook je geheugen en leervermogen stimuleert? 

Neuropsycholoog Erik Scherder, bekend van de online colleges van de Universiteit van Nederland, kan het niet vaak genoeg herhalen: bewegen is cruciaal voor gezonde hersens. Kinderen die op de basisschool extra lichamelijke inspanning verrichten, laten betere schoolprestaties zien dan klasgenootjes die alleen de standaard gymlessen volgen. Wie op jonge leeftijd veel heeft bewogen, zou bovendien een kleinere kans hebben om later dement te worden. Dit komt omdat de prefrontale cortex in de hersens zich tot het 25ste levensjaar ontwikkelt. Wanneer de aftakeling inzet, gaat deze prefrontale lob als eerste achteruit; door veel te sporten op jonge leeftijd bouw je dus een buffer op tegen deze aftakeling.

Meer geheugencellen

Maar ook als volwassene is het goed om regelmatig de benen te strekken. Mensen met een goede conditie hebben bewezen meer celgroei in de hippocampus, verantwoordelijk voor leren en geheugen, dan mensen die minder bewegen. Mogelijk is dit deels te danken aan de proteïne cathepsine B; een stofje waarvan wetenschappers denken dat het je geheugen en leervermogen kan verbeteren. En hoe meer je beweegt, hoe meer er van deze proteïne vrijkomt! In elk geval zorgt sporten voor een betere doorbloeding van het brein, wat het verouderingsproces afremt, zo vertelt Scherder in zijn boek Laat  je hersenen niet zitten.

Half uurtje per dag

Gelukkig is topsport niet nodig, maar we moeten volgens Scherder wel minstens een half uurtje per dag ‘matig intensief’ bezig zijn. Dat wil zeggen dat je fietst of wandelt in een dusdanig tempo dat je h art sneller gaat kloppen, maar je nog wel gewoon kunt praten. Belangrijk is ook dat je dertig minuten aan één stuk beweegt.

Beweegtips voor je brein

– Probeer elke dag dertig minuten aan één stuk te bewegen, juíst als je geen zin hebt. Als je terugkomt, vraag je je af waar die vermoeidheid is gebleven.

– Beweeg bij daglicht.

– Combineer beweging met geestelijke inspanning, zoals muziek maken. Hoe actiever, hoe groter de kans dat je hersens nieuwe verbindingen aanmaken.

– Begin nu. Het is nooit te laat om meer te bewegen!

Ook een fit brein?

laat je hersenen niet zittenIn Laat je hersenen niet zitten lees je meer over hoe je je brein zo fit mogelijk houdt (uitgeverij Athenaeum, € 17,99).