7x waarom wandelen zo leuk en goed is

Deel dit artikel:

Wandelen is bij uitstek geschikt om met je beste vriendin te doen, het is goed voor je gezondheid én je hebt er niet zo veel voor nodig. Nog niet overtuigd? Hieronder 7 goede redenen om te wandelen. De paden op, de lanen in…

1. Zo goed is wandelen voor je gezondheid…

Heb je even? Geregeld lopen houdt de spieren soepel en versterkt gewrichten, kraakbeen en botten. Het verbetert ook je bloedsomloop, ademhaling en zuurstofopname. En alsof dat niet genoeg is, bevordert het ook de spijsvertering, vetverbranding, conditie, het evenwicht en immuunsysteem. Het zou zelfs je bloeddruk verlagen. Ook heb je minder kans op bepaalde ziektes en aandoeningen, zoals hart- en vaaktziekten en bepaalde vormen van kanker. Oh ja, en wandelen in de buitenlucht zorgt voor de aanmaak van vitamine D.

2. … En voor je geest

Wandelen ontspant. Volgens verschillende onderzoeken is lopen goed in de strijd tegen geestelijke ongemakken. Deze onderzoeken wijzen bijvoorbeeld uit dat wandelen de hersenactiviteit stimuleert, bij de verbinding tussen hersendelen en de aanmaak van nieuwe hersencellen. Daarbij vermindert het stress, slapeloosheid, angst en depressies.

3. Wandelen doet wonderen: ook voor de lijn

Ongemerkt verbrand je namelijk de nodige calorieën. Hoeveel, hangt af van je postuur en de mate van fitheid. Recent onderzoek wees uit dat je met lopen veel meer calorieën verbrandt dan de 45 calorieën per kilometer die wetenschappers voorheen als richtpunt aanhielden. Weet jij trouwens hoe lang je rondje om moet zijn om één cola te verbranden?

4. De kans op blessures is klein

Lopen is een natuurlijke beweging waarbij je gewrichten minimaal belast. In tegenstelling tot de sporten waarbij je moet rennen of springen is er bij wandelen geen sprake van schoksgewijze belasting. Ga je intensief bewegen (hoger tempo en lange afstanden bijvoorbeeld)? Dan is het volgens de Koninklijke Wandel Bond Nederland wel belangrijk dat je een goede warming-up en coolingdown doet.

5. Wandelen is goedkoop

Het enige dat je eigenlijk echt nodig hebt, is een paar goede wandelschoenen.

6. Wandelen kan écht overal en altijd

Op de hei of in de stad, wanneer en hoe lang of kort je maar wilt: lopen kan altijd en overal. Zelfs tijdens een dagje op kantoor. Tip: maak een actieplan met je collega’s.  Wil je efficiënt calorieën verbranden? Hier lees je of je het beste vóór of na het eten die wandeling maakt.

7. Slechte slaper? Maak een (strand) wandeling

Wie langs de kust loopt, blijkt langer te slapen dan mensen die in bos of stad wandelen. Uit recent onderzoek onder twee groepen wandelaars, langs het strand en landinwaarts, bleek de eerste groep maar liefst 47 minuten langer te slapen. In dit artikel op nu.nl lees je hoe dit precies zit.

P.S.: Meer calorieën verbranden tijdens het lopen. Dat doe je zo!

Bron | Koninklijke Wandel Bond Nederland
Beeld |  iStock

De beste artikelen gratis ontvangen in je mailbox? Abonneer je op de Margriet-nieuwsbrief.

Meer lezen?

Afvallen? Deze vijf dingen moet je vooral níét doen
Wat is gezonder: een gekookt of een gebakken eitje?
Dadels saai? Zo verander je ze in een heerlijk verrassende snack!

Bekijk ook

Een topcombinatie is wandelen met vriendinnen en actief bezig zijn. Lot laat in haar vlog zien hoe goed dit samengaat.