Nieuwe sporttrends: balletfitness!

Deel dit artikel:

Met balletfitness word je op een verantwoorde én leuke manier lekker fit. Geen wonder dat deze op ballet geïnspireerde work-out razend populair is in Nederland.Ook fijn: balletfitness is geschikt voor iedereen. Doe je mee?

De absolute balletfitness goeroe is Mary Helen Bowers. Bekijk hier haar work-out video!

Fitness aan de ‘barre’ Het is geen verassing dat de fitnessvorm ‘ballet-barre’, ofwel balletfitness, is ontwikkeld door een ballerina. Het grootste deel van de work-out vindt namelijk plaats aan de barre, een houten stang op taillehoogte waaraan ballerina’s hun balletoefeningen doen. Met balletfitness streef je naar hetzelfde als een ballerina: een fit en uitgebalanceerd lichaam dat efficiënt werkt. Maar balletschoenen, tutu’s (balletrokjes van tule) en een gevoel voor ritme zijn geen vereisten!

“Balletfitness is een intensieve, laagdrempelige work-out die ballettechniek, yoga en pilates combineert,” zegt balletfitnessdocent Amber van Hardeveld van BarreConcept Nederland. Het verschil met andere fitnessvarianten is dat je beweegt met kleine, gecontroleerde bewegingen, die veel worden herhaald. Amber: “Die bewegingen komen uit het ballet, zoals pliés, het buigen van de knieën, en relevés, het op de tenen staan. Veel oefeningen voer je uit met uitgedraaide voeten, de basishouding in het ballet. Daardoor train je de lange spieren in plaats van de korte. Tijdens balletfitness train je ook de zogeheten core, het centrale deel van het lichaam waarin de buikspieren een belangrijke rol spelen. Daarvan heb je in het dagelijks leven veel profijt, want door sterke buikspieren verbetert je balans én houding.”

m42-coverMeer weten over balletfitness? In Margriet 42 vind je er meer over! Nu in de winkel en te online te verkrijgen.