Wat is beter: in een keer veel water drinken of slokjes nemen?

Deel dit artikel:

Iedereen weet het ondertussen: je moet anderhalve tot twee liter water per dag drinken om genoeg vocht binnen te krijgen. Maar is het de bedoeling dat je in een keer veel water drinkt of dat je steeds kleine slokken neemt?

Wij hebben het antwoord voor je.

De functies van water  

Ons lichaam bestaat voor ongeveer zestig procent uit water. Het wordt dan ook voor veel dingen gebruikt. Zo wordt water gebruikt als bouwstof, transportmiddel en als oplosmiddel. Ook zorgt het voor de temperatuurregeling en voor stofwisselingsprocessen in ons lichaam. Water verliezen we grotendeels door urine, uitademing, verdamping (via de huid) en uitscheiding van ontlasting. Doordat wij zoveel water uitscheiden, moeten we ervoor zorgen dat we genoeg drinken, opdat die processen allemaal door blijven gaan. Het kan ernstige gevolgen hebben als je te weinig water drinkt.

Veel water tegelijk

Het beste is om veel water in een keer te drinken. Dat kost je lichaam minder energie om te verwerken dan elke keer een paar slokjes. Vroeger hadden mensen niet overal stromend water, waardoor ze in een teug veel water moest drinken. Toen konden ze ook niet telkens kleine slokken water nemen. Als we naar dieren kijken, zien we dat zij ook water drinken totdat ze genoeg hebben gehad.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Tips

Het belangrijkste blijft: altijd naar je lichaam luisteren. Als je dorst krijgt, zorg er dan voor dat je je vochthuishouding zo snel mogelijk weer aanvult. Het beste is dan om water te drinken; dat is het gezondst voor je. Andere dranken bevatten stoffen die vaak overbodig zijn voor je lichaam.

Er is maar een moment waarop je weinig moet drinken. Dat is tijdens het nuttigen van een maaltijd. Veel drinken kan de spijsvertering afremmen. Het lichaam haalt dan niet alle voedingsstoffen uit het voedsel en dat is natuurlijk jammer.

Bron | Vivonline
Beeld | iStock