Zó mag je je banaan nooit eten als je last hebt van constipatie

Deel dit artikel:

Er zijn genoeg soorten voedsel die verstopping veroorzaken, zoals rood vlees of gefrituurd voedsel. Dat is niet zo gek – niet alles werkt even goed op je darmen. Maar wist je dat ook banaan voor constipatie kan zorgen?

Het heeft alles te maken met wanneer je de banaan eet.

Gezondheidsvoordelen banaan

De banaan heeft drie fasen: groen, geel en bruin. Iedere fase heeft zo zijn voor- en nadelen. Zo zit de groene (onrijpe) banaan vol prebiotica. Deze bevorderen de groei van bepaalde (gezonde) bacteriesoorten in het lichaam. Ook vult de groene banaan het meest. Gele bananen zijn zoeter en bevatten juist meer antioxidanten. Bruine bananen zijn op z’n zoetst en bevatten de meeste antioxidanten.

Constipatie

Maar daar komen natuurlijk ook nadelen bij kijken: hoe zoeter de banaan, hoe meer suiker. Bovendien bevatten bruine bananen bijna geen vitamines meer. Groene bananen hebben echter een ander verrassend nadeel: ze kunnen voor constipatie zorgen. Dit komt door de grote hoeveelheid zetmeel én de prebiotica. Die mogen dan wel goed voor je zijn, maar ze zijn ook onverteerbaar. Heb je gevoelige darmen, dan kun je groene bananen dus altijd nog beter even laten liggen.

Bron | Wellandgood
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.