Altijd trek? Dit zijn de mogelijke oorzaken en dít kun je ertegen doen

Deel dit artikel:

Soms heb je van die dagen waarop je honger niet te stillen lijkt. Heb je net je ontbijt achter de kiezen, dwalen je gedachten alweer af naar de lunch en naar wat je vanavond zou kunnen klaarmaken. Zucht, hoe kan dat nou?

Je denkt misschien dat het alles te maken heeft met de hoeveelheid calorieën die je net naar binnen hebt gewerkt. Als dat er veel zijn, blijft de trek wel even weg. Zijn het er weinig, dan gaat je maag weer snel knorren. Niet dus, zo blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit. Voor het experiment werden twee groepen geselecteerd. De ene groep kreeg een shake voorgeschoteld die zo dun was als melk en 500 calorieën bevatte. De andere deelnemers werden getrakteerd op een yoghurt-achtige shake van maar 100 calorieën.

Vloeibaar of vast

Je raadt het waarschijnlijk al: uit de resultaten kwam naar voren dat degenen die een dunne shake met veel calorieën hadden gedronken, minder snel én minder lang verzadigd waren. Als je veel calorieën tot je neemt, betekent dat dus niet automatisch dat je hongergevoel langer uitblijft. Maar waar heeft het dan wél mee te maken? Volgens voedingswetenschapper Samefko Ludidi spelen de vloeibaarheid van je eten en de voedingsstoffen die het bevat een rol. “Vast voedsel moet door de maag minimaal een uur worden verteerd voordat het wordt doorgelaten naar de twaalfvingerige darm. Terwijl dat bij vloeibaar eten maar tien minuten hoeft te duren,” legt Ludidi uit aan Women’s Health. Zo krijg je wel een vol gevoel wanneer je een glas water drinkt, maar dat is slechts van korte duur. Dit komt doordat het vloeibaar is en water maar weinig voedingsstoffen bevat.

Haastige spoed ook hier niet goed

“Zodra het eten in de twaalfvingerige darm belandt, zorgen de voedingsstoffen ervoor dat er verzadigingshormonen worden aangemaakt. Die geven een signaal aan je hersenen dat je kunt stoppen met eten. En ze zorgen ervoor dat je maag het eten vasthoudt totdat je darm de rest heeft verteerd. Eiwitten en vetten veroorzaken dit effect sterker dan koolhydraten,” aldus Ludidi.

Verder is nog van belang hoe snel je eet. Dat heeft namelijk invloed op het verzadigingsgevoel. De hormonen die je hersenen vertellen dat je vol zit, komen pas twintig minuten na de eerste hap vrij. Eet je langzaam, dan geef je je lichaam de tijd om de verzadigingshormonen aan te maken en is de kans minder groot dat je gauw daarna weer trek hebt.

Een kwestie van mondgevoel

Wat je dus zeker niet moet doen, is een maaltijd binnen een paar minuten naar binnen schrokken. Bovendien is het een kwestie van de juiste voedingsmiddelen kiezen. Neem bijvoorbeeld aardappelen. Die bestaan voor een groot deel uit zetmeel, wat een langzaam koolhydraat is. “Daardoor is je lichaam langer bezig met het verteerproces en zit je langer vol,” legt voedingswetenschapper Ludidi uit. Ook het mondgevoel speelt daarbij een rol. Het laagje dat achterblijft in je mond nadat je aardappelen hebt gegeten, kan er bij sommige mensen voor zorgen dat ze sneller verzadigd zijn.

Een ander voedingsproduct dat de aanmaak van verzadigingshormonen stimuleert, is ei. En dan met name het eiwit. Niet alleen daarom is het een goed idee om een eitje aan je gerecht toe te voegen; het zorgt daarnaast voor hetzelfde verzadigende mondgevoel als aardappelen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | womenshealthmag.nl
Beeld | iStock